Ny säsong i Stockholm Fashion District

Stockholm Fashion District är ett kreativt, levande och innovativt distrikt för den svenska modebranschen. Med sitt läge i Nacka strand är Stockholm Fashion District destinationen för svenska och internationella varumärken. Stockholm Fashion District är navet för affärer såväl som kreativitet med showroom, mässor, inköpsdagar, produktion och pop up-event. Här presenteras nya kollektioner från 700 varumärken.

Stockholm Showroom, 6-11 februari 2017, 268 brands
Stockholm Shoe House, 6-11 februari 2017, 141 brands
Fashion Business Days, 7-10 februari 2017, 132 brands
Nordic Shoe & Bag Fair, 8-10 februari 2017, 118 brands
Showrooms in the District, open for booked meetings all week

Invigningsfest!
Stockholm Shoe House har byggts ut för att ge plats till två starka varumärken Rockport Group och Viking Footwear. Vi välkomnar dem med en invigningsfest på onsdagen den 8 februari från 17.30.

Viking Footwear
Viking Footwear är marknadsledande på den skandinaviska marknaden med 100% vattentäta gummistövlar och kängor.

Rockport Group
Baserat på erfarenheten från generationer av skomakare kombineras bekvämligheten i en sportsko med ett sofistikerat utseende, ett koncept som visat sig vinnande då The Rockport Group idag finns i 60 länder.

AW i Stockholm Showroom
För att hinna ses under mer avslappnade former bjuder vi in till en AW i Stockholm Showroom på torsdagen den 9 februari, från kl. 17.30.

Swedish Fashion Talents
Genom Swedish Fashion Councils mentorprogram Fashion Talents har fantastiska varumärken passerat. Vi är otroligt imponerade av årets talanger och bereder därför plats i Stockholm Showrooms entré för en utställning med deras design. Mingel på torsdag kl. 14.00 med talangerna och juryn!

Seminarier
Denna säsong fokuserar vi på den digitala utvecklingen, influencers och nya möjligheter. Nina Campioni, journalist, bloggare för Elle och modeexpert för SVT och Helena Holmström, Head of Native Studios på Aller Media, onsdag respektive torsdag, 10.00 i Stockholm Showroom.

Crocs i finrummet
Crocs har hamnat i finrummet. Samarbetet med avantgarde-designern Christopher Kane, modeindustrins egen Willy Wonka, där han gett tofflorna marmoreringar och Swarowski-kristaller i ”Make do and mend”-kollektionen gör nu att fashionistas måste ta ställning till Crocs. Vi gör det också genom att belamra våra caféer i mässhallarna med Crocs!

Nyheter i Stockholm Fashion District denna säsong
Under 2016 har Association of Trade Partners Sweden/Agenturföretagen, som driver Stockholm Fashion District, grundat Fashion Business Academy för att erbjuda en utbildnings- och affärsnätverksplattform. Plattformen vänder sig till företag med tillväxtpotential inom design- och modeindustrin.
www.fashionbusinessacademy.se

Stockholm Fashion District har i januari 2017 initierat ett hållbart tyg & tillbehörsbibliotek. Nytt innehåll kommer att adderas till detta materialbibliotek under hela året och avsikten är att det ska vara tillgänglig året runt för designers, inköpare och designstudenter samt press och andra intressenter. Materialbiblioteket är även tänkt att fungera som en introduktion till leverantörerna verksamma i distriktet under Preview Fabrics & Accessories.
www.previewstockholm.se

Branschsiffror
Omsättningen för den svenska modebranschen var 305 miljarder kronor år 2015. Det innebär en ökning med 15,3 procent jämfört med året före. Det är den snabbaste årliga ökningen sedan mätningarna inleddes 2011.

Antalet anställda inom modebranschen i Sverige motsvarade 58 452 heltidstjänster under 2015, en ökning med drygt 4 procent, 2 400 personer, sedan föregående år.

Läs mer i rapporten Modestatistik i Sverige – Statistik & Analys 2015.

Mer info, www.stockholmfashiondistrict.se.