Månadens medlem: Jofama

Jofama startade 1926 i Malung och Malung är fortfarande basen för detta idag globala skinnföretag. Genom en kombination av kvalité, hantverk och en fingertoppskänsla för snygg design har Jofama etablerat sig som en av Skandinaviens största skinnföretag.

Jofama är kända för sina exklusiva samarbeten med designers, musiker och influencers. Vem vill inte ha en jacka designad av Kenza eller Måns Zelmerlöv? Men hur startade allt? Vi tog ett kort samtal med Jan Elfström delägare på Jofama om upprinnelsen till succéerna.

”Under början på 2000 pågick ett priskrig på skinnprodukter, som resulterade i varor med dålig kvalité, design och produktion. För Jofama är god kvalité, bra produktion under bra förhållanden viktigt och vi sökte andra vägar. Jag ville föra Jofamas hantverks arv vidare och kontaktade min förebild Efva Attling och Jofamas första designsamarbete tog fart. Efva designade en fantastisk jacka som blev en succé. 10 års jubileet firar Jofama självklart tillsammans med Efva Attling och kollektionen ”Ten Years After”.

Fakta och kuriosa:

Startade 1926 av Nils Oscar Jonsson.

Ägs idag av Fredrik Mellgren, Jan Elfstrom and Peter Eriksson.

Omsatte 2016 121 miljoner kr.

Bolagets namn från början var Jofa och producerade även sport artiklar. 1978 delades företaget, Volvo köpte JOFA – fortfarande ett känt sportvarumärke, och andra hälften döptes om till Jofama.

Samarbeten med Efva Attling, Kenza, Måns Zelmerlön, Marie Sernholt med flera.