En väg in på den kinesiska marknaden med Alibaba

Under oktober fick vi en pratstund med kinesiska IT-konglomeratet Alibaba och här delar vi med oss av vad de berättade om den spännande kinesiska marknaden!

Det som gör Kina till en intressant marknad idag är att medelklassen växer, en ny generation träder fram samtidigt som urbanisering pågår och megastäderna som växer fram gör det svårare för den fysiska handeln att vara tillräcklig och nåbar. 731 miljoner kineser är online idag och de flesta via mobilen och färre via datorn. Jämför den siffran med att det finns totalt 743 miljoner invånare i Europa och bara drygt hälften av dem använder sig av internet. Sedan 2012 har e-handeln i Kina växt med 40% per år och mest växer de mobila enheterna. 26% av all detaljhandel i Kina sker online just nu och den siffran ökar stadigt.

Första steget för att börja jobba med Alibaba är att man börjar sälja i Tmall.hk som är den plattformen som riktar sig mot konsument och som visar varumärken som inte är registrerade i Kina och som levererar från annorstädes. Sedan kan man gå över till Tmall.com som är den största plattformen. För att vara där måste man ha registrerat företag i Kina och distribuera därifrån.

Alibaba har även precis köpt en site som heter Lazada.com som verkar framgångsrikt i bla Indonesien, Filippinerna, Vietnam, Indien etc som kommer att integreras. Det innebär att man genom att samarbeta med Alibaba inte bara når Kina längre utan fler länder.

I väst drivs nätet av marknadsföring via Salesforce, Facebook, Google och Twitter. I Kina finns inte dessa aktörer därför måste man luta sig mot en plattform som Alibaba som har kunskapen. Tmall.com har idag 60% av den kinesiska marknaden på e-commerce i Kina, att jämföra med Amazon som idag har 1,20% av den kinesiska marknaden. Tmall.com har 82,60% av den mobildrivna handeln. Det som gör att konsumenten spenderar tid på siten är att det är en ”community”, att man kan sända live och dela med sig till andra användare av sådant man gillar.

Jack Ma, grundare av Alibaba brukar säga att: ”Today is difficult, tomorrow is much more difficult, the day after tomorrow is very beautiful”. Med det menar han att man behöver ”persistance” för att man ska kunna lyckas på den kinesiska marknaden. Även för Alibaba tog det många år innan de lyfte som företag. När man väl är igång och säljer så får man data som gör att man får en större möjlighet att pricka rätt i sortiment och kunskap om vilka kunder som söker sig till just ditt varumärke. För att komma igång på bästa sätt både juridiskt och med försäljningen rekommenderar Alibaba att man skaffar sig en TP-Trade Partner i Kina. Det är företag som hjälper utländska bolag med etableringen och marknadsföringen. Alibaba har en lista på professionella sådana att rekommendera.

Den kinesiska konsumenten älskar storytelling och vill veta om varumärkets ursprung. Det som gör att de kinesiska konsumenterna dras till svensk och skandinavisk design är att de upplever den som hållbar med ren design och hög kvalité.

Tänk på att:

  • Se över dina storlekar om du arbetar med konfektion eller skor så att de passar den kinesiska kunden.
  • Använd dig av modeller från både Europa och Kina i produktbilder med modeller.
  • Konsumenten är i snitt yngre än Europas, de som är 35 eller yngre står idag för 65% av Kinas konsumtion.
  • Business takten i Kina är väldigt snabb. För att kunna jobba i Kina och kunna leverera rätt måste man hålla kinesernas takt.
  • Onlinekunden i Kina kräver online-chattande säljare, det funkar inte alls med mailkommunikation som många e-handels företag jobbar med i Europa.
  • Skydda ditt varumärke och din design på de marknader du finns på.
  • Använd dig av en TP i början som kan råda dig rätt på vägen till framgång i Kina.