Månadens medlem: Maxomorra

Allt började i Sverige år 2008, i den lilla småländska byn Älmhult. Grundidén kom från Johan Ström och hans fru då de ville tillverka färgglada, roliga, hållbara och prisvärda barnkläder. Något de sökte till sina egna barn, men som de inte kunde hitta. Idén var redan från början att endast använda ekologisk bomull, med en ekologisk- och socialt ansvarig produktion. Några år senare växte intresset och efterfrågan på den unika Maxomorra-designen, liksom förfrågningarna från butiker som vill sälja Maxomorras hållbara barnkläder. Då valde Johan att lägga ned sin egna webbsida och istället enbart börja jobba med återförsäljare. Idag har Maxomorra fem anställda och deras GOTS-certifierade barnkläder går att hitta i 800 butiker i 30 olika länder.

Hej Vilma Rydén, Maxomorra, hur arbetar ni med återförsäljare och butiker?
– Eftersom vi är ett globalt företag så har vi agenter som jobbar för oss i olika länder, de kan oftast prata landets officiella språk. Agenterna ställer ut på mässor och showrooms, på de olika eventen tar de upp beställningar av våra återförsäljare. Agenterna sköter sedan all daglig kontakt med återförsäljare och återkopplar till oss på huvudkontoret vid problem och frågor. Våra återförsäljare kan ha både en fysisk butik och/eller webbutik.

Era barnkläder har den internationella märkningen GOTS (Global Organic Textile Standard) som omfattar både sociala och miljömässiga krav för kläder och textil, berätta!
– Alla våra produkter är GOTS-certifierade och vi är en av de få företagen i Sverige som har den certifieringen, vilket vi är mycket stolta över!

Har intresset för hållbarhet utvecklats över tid?
– Absolut! Intresset för hållbarhet utvecklats hela tiden, vi blir mer och mer medvetna om våra val och miljön för varje dag som går. Något som vi på Maxomorra tycker är jättekul!

Varför är ni medlemmar i Trade Partners Sweden/Agenturföretagen?
– Vi är medlemmar i Trade Partners Sweden/Agenturföretagen eftersom vi själva inte är specialister på den kunskapen de har, istället kan då Trade Partners Sweden/Agenturföretagen fokusera på sin expertis och vi kan fokusera på det vi är bra på!

Läs mer på www.maxomorra.se.

Vilma Rydén, sälj och PR, Maxomorra.