Kort sammanfattning från sportbranschens Ispo och Copenhagen Fashion Week

Bild från Revolver, Köpenhamn.

Hållbarhet i fokus för framtidens sportbransch

För många av Trade Partners Swedens medlemmar som arbetar inom sportsegmentet är ISPO en av de viktigaste mässorna varje säsong. Här samlas varumärken som arbetar med sportutrustning, sportkläder, fitness och ny teknik både för produktion och produkter. Flera medlemsföretag samverkar i det som fått namnet Scandinavian Village, där varumärkena tillsammans skapar en hub och bjuder in sina kunder gemensamt.

Att nå sina uppsatta hållbarhetsmål och en stark värdegrund är två viktiga faktorer och för många sportföretag Sportbranschen något de satsar mycket på. Svenska SpinDye, som visar på nya sätt att färga fibrer för att kunna sänka vattenanvändningen, medverkade under ISpo. Även tävlingen ISPO Awards fokuserar på hållbarhet och innovation och prisar de företag med produkter som är bäst anpassade efter vårt levnadssätt. Norden är ofta starkt representerade och denna gång det svenska varumärket Röjk Superwear ta emot priset Ispo Eco Achievement 2018 för sin Badland Jacket. Röjk Superwear har satt upp spännande hållbarhetsmål som bland annat innefattar komposterbara plagg för 2020. Vi ser fram emot att följa dem på deras resa! Det är den första isolerande jackan som till hundra procent är tillverkad av växtbaserade material. Här syns det tydligt att sport och mode hör ihop då trendnivån utöver plaggets funktion nämns som viktigast. Sportkläder har blivit en naturlig del av vardagsgarderoben, vilket länge synts på catwalken, och är en allt viktigare del av kollektionerna.

Även i Köpenhamn var sport ett genomgående tema hos många varumärken. Vi noterade även att flera varumärken väsentligt har höjt sitt uttryck och sin kreativitet. En svag optimism och lite ”jävlar anamma” bland utställare känns tydligt, trots skiftet inom klädsegmentet som många pratar om just nu. På mässan Revolver presenterades många nya varumärken med innovativ design.

På CIFF möttes vi av fantastiska installationer i entrén och ett samarbete med modemagasinet ID. Inspirerande för den som har tid att stanna till. Känslan i luften var densamma på CIFF, en förväntansfull optimism, med högre kreativitet.

Trade Partners Sweden är grundare och driver av Stockholm Fashion District.