Månadens medlem: Maria Liljekvist, Parlebo

“Anteckningsboken eller blocket har blivit en modeaccessoar.”

Hej Maria Liljekvist, Parlebo! Du arbetar med pappersprodukter, berätta om ditt företag Parlebo och de varumärken du representerar.
– Parlebo säljer vardagslyx i form av exklusiva pappersvaror och inredningsaccessoarer för hem och kontor. Våra kunder är inrednings- och designbutiker, pappers- och bokhandlare samt blomsterbutiker. Vi representerar idag fyra varumärken; amerikanska Rifle Paper Co., norska Darling Clementine, engelska Katie Leamon och vårt senaste tillskott; svenska Mini Empire. Vår strävan är att erbjuda varumärken som går fint ihop och kompletterar varandra, utan att för den sakens skull vara alltför lika. Alla våra märken håller sig i framkant vad gäller design och deras val av färger följer trenderna. Pappersvaror utgör den största delen av vårt sortiment, men vi har också en del accessoarer för kök, barn och hem.

Går det trender i papper och hur ser de i så fall ut just nu? 
– Ja. Handgjort, eget unikt formspråk och självklart miljötänk. Butikerna är noga med detaljerna, även korten ska följa butikens image. Erbjuder man sina kunder fina presenter ska även kortet hålla en hög klass. Mode – nu vill man inte bara ha något att skriva på, anteckningsboken eller blocket har blivit en modeaccessoar.

Hur ser mötet med kunden ut, är exempelvis mässor viktiga?
– Mässor är självklart viktiga, det är den främsta mötesplatsen vi har. Den personliga kontakten man får där, att träffa kunder som man annars mailar eller pratar i telefon med är toppenkul. På mässorna kan vi visa på bredden i vårt sortiment – allt går att känna och lukta på. Papper gör sig bäst “live”. Doften och känslan att hålla i ett papper av hög kvalitet, det är njutning för oss pappersnördar! Att handla online har blivit vardag och med det även naturligt för butikerna att kunna lägga order online. Vår webshop för återförsäljare är ett fantastiskt redskap.

Du är distributör, hur kommer det sig att du valt den formen?
– Att importera från USA är krångligt och dyrt om man som butik vill importera själv. Där fyller distribution en viktig roll, att kunna erbjuda mindre och tätare leveranser till många. När vi började 2013 med Rifle Paper Co. var det den bästa lösningen. Sen har vi fortsatt på den vägen.

Vilken är den viktigaste frågan för dig som distributör idag? 
– Alla tider har sina utmaningar. I vår föränderliga värld där online-handeln tar allt större plats, ibland på bekostnad av fysiska butiker, är det en utmaning att förstå och anpassa sig. En annan är den ökande globaliseringen. Alla länder har olika förutsättningar; skatter, lagar och regler som gör det dyrare att driva företag och sälja varor i vissa länder. Slutkunden däremot kan handla world wide vilket ställer krav på huvudman vad det gäller konkurrens och prissättning.

Varför är du medlem i Trade Partners Sweden?
– Nätverket och kunskapen man får genom träffar och workshops. Big thums up!