Månadens medlem: A.J.S.H.O.E.S.

Hej Anneli Jacobsson, du är grundare av agenturen A.J.S.H.O.E.S. med skovarumärket Alberville, berätta om hur företaget och varumärket kom till!
– Jag startade min agentur 1993 efter att ha arbetat på Rolf Nilsson AB – numera Nilson Group – som inköpare/produktutveckare och säljare i 7,5 år. Efter att ha arbetat i skobranschen i många år som produktutvecklare/inköpare och säljare/agent för flera italienska varumärken längtade jag efter ett eget varumärke som speglade den typ av sko som jag personligen gillar: enkelt uttryck med en klassisk twist, fina skinnmaterial i ovandelar, get- och kalvskinnsfoder, lädersula och gummisulor. Allt detta till ett rimligt pris. ALBERVILLE är uppkallat efter våra söner Albert och Wilhelm. Jag registrerade ALBERVILLE 2009 och levererade första kollektionen våren 2010.

Ni har showroom i flera europeiska städer, bland annat i Stockholm Fashion District, hur har ni valt vilka marknader ni ska satsa på?
– Det var naturligt att utgå från Sverige, då vi har showroom i Stockholm Shoe House och har bra kontakter med de svenska kunderna. I Norge har vi showroom på Skosenteret och Danmark har vi showroom på CIFF Showrooms. Vi säljer även till Finland från CIFF. I Skandinavien har vi ett bra kontaktnät med våra kunder sedan många år. Vi ställer även ut i Berlin på Premium och har agenter i Tyskland, Schweiz och nu även i Benelux. Vi tar land för land och försöker växa sakta men säkert.

Alberville-skorna är har svensk design och görs i Italien. Vad är viktigt när man gör affärer med italienare?
– Jag har arbetat i tre decennier och enbart med Italien så jag inte så mycket att jämföra med! Men man bör vara väldigt tydlig med det man vill ha. Italienarna är innovativa och säger nästan aldrig nej när man vill ha olika modeller, men självklart måste man ständigt tänka på vilka volymer man kan prestera på de olika lästerna då detta speglar slutpriset på våra produkter. När det gäller betalningar med mera så är det samma sak, man måste vara tydlig och respektera det man utlovat. Italienarna följer också de villkor som man stabiliserat i en affär.

Kan du berätta om den gången ert medlemskap hos oss har varit till störst hjälp?
– Det har varit väldigt bra att vara medlem i Trade Partners Sweden för man får mycket nyttig information om både sko- och textilbranschen. Man får också ständigt erbjudande om föredrag och utbildningar vilka jag önskar att jag hann gå på i större utsträckning. Jag har också haft god hjälp av Trade Partners Swedens jurister i samband med agenturavtal med våra underagenter och även rådgivning vid något tillfälle i samband med en tvist med en huvudman.