Så arbetar du med Facebooks nya algoritm

Facebook startades i syfte för att vara en social plattform för vänner och familj, ett förenklat sätt att hålla och ta upp kontakten igen. Idag ser Facebook-flödet annorlunda ut där den största delen är fylld av engagemangsfiskande bilder, där du exempelvis ska tagga din bästa vän.

Facebooks förändringar i deras algoritmer är något som ofta sätter käppar i hjulet för många företag flera gånger per år. Under E-commerce & Shop-tech mässan föreläste Simon Beyer från Ingager om hur du bäst förbereder och anpassar dig till Facebooks nuvarande och kommande algoritmer.

Facebooks mål för 2018 är att gå tillbaka till sin ursprungsidé och att prioritera rörligt material. Detta innebär alltså att deras algoritmer kommer att tvinga vänners och familjs inlägg i topp och att organiskt material från företag, det vill säga icke-annonser, kommer bli svårare att nå genomslagskraft med. Vilket i sig även leder till att efterfrågan för att annonsera kommer att öka och därav även priset.

Så, hur ska du då ta dig runt detta?

Det gör du genom att använda dig av deras andra mål som jag tidigare nämnde, vilket är att 90% av innehållet på Facebook ska vara rörligt. Och tro det eller ej, men detta är positivt för både dig som annonsör samt konsumenten. Helene Åberg från Pixelhouse föreläste om just rörligt material under samma mässa och berättade då att en tittare tar till sig ett budskap 60 000 gånger snabbare med rörligt material och dessutom tar man till sig en större del av budskapet. Här kommer några snabba tips för hur du skapar bra rörligt material:

  1. Håll dina videos korta. 66% kollar endast på videos under en minut (tänk max 00:59 min).
  2. Håll samma nivå genom hela din film, det vill säga blanda ej lätt och tungt material.
  3. Spela på tittarens känslor.
  4. Ljudets kvalitét är viktigare än bildkvaliteten. (Ljudet påverkar känslan, vilket är det människor går på, medan bilden påverkar informationen.)

Många företag skapar inte rörligt material på grund av bristen på något att filma, så här får du 5 tips på filmer du kan skapa:

  1. Tutorials: Detta är filmer där du lär dina tittare något. Varje företag sitter på någon kunskap som är värd att lära ut och alla älskar att lära sig nya saker. Viktigt att komma ihåg är dock att dessa bör vara längre än en minut.
  2. Personporträtt: Filma folk i ditt företag för att skapa relation till dina tittare. Se till att använda dig av närbild och hitta något unikt hos den du filmar. Blanda det med anekdoter – människor älskar att “lära känna” nya personer.
  3. Bakom kulisserna: Människor är av naturen nyfikna och detta är något vi ska använda oss av. Ta med tittaren på en tur bakom kulisserna på ditt företag.
  4. Händelser: Filma spontana händelser så som firanden eller utmärkelser, detta är ett utmärkt tillfälle att använda LIVE-funktionen på Facebook.
  5. Produkt: Använd rörligt istället för bilder på dina produkter. En videofilmad produkt gör en kund 65-85% mer köpbenägen. Ett extra tips är att använda dig av dina nuvarande kunder och låta dom filma sig med produkten och berätta om den för att skapa en mer genuin upplevelse.

Sist men inte minst, om du lägger en av dessa videos som landningssida på din hemsida beräknas företaget få 20% högre konverteringar. Video är alltså framtiden för att ta sig genom Facebooks algoritmer, men även framtiden för att nå ut till dina kunder oavsett plattform.