Vad händer när Amazon kommer till Sverige?

Amazon tar sikte på Sverige, men vad händer egentligen när de är här? Behöver vi vara rädda för våra företags utveckling och hur förbereder man sig? Går det att samarbeta? Handelsrådet ger dig svaren i en rapport, skriven efter en workshop som de anordnat tillsammans med en rad experter, med avstamp i den stora frågan ”Vad händer när Amazon kommer till Sverige?”.

Amazon tar sikte på Sverige, men vad händer egentligen när de är här? Behöver vi vara rädda för våra företags utveckling och hur förbereder man sig? Går det att samarbeta? Handelsrådet ger dig svaren i en rapport, skriven efter en workshop som de anordnat tillsammans med en rad experter, med avstamp i den stora frågan ”Vad händer när Amazon kommer till Sverige?”

Handelsrådet sammanfattar experternas sju bästa tips på hur du kan dra nytta av Amazons lansering i Sverige:

1. Se över ditt erbjudande och sortiment, sämst till ligger aktörer som priskrigar med ett brett och grunt sortiment.
2. Satsa på egna varumärken. Detaljist- och grossistledet pressas hårdast. Att enbart vara en återförsäljare av varumärken kommer att vara svårt när aktörer som Amazon och Zalando är större, snabbare och billigare.
3. Specialisering. Amazon är en maskin som inte är bäst på allt. Nischade aktörer som specialiserat sig på ett intresse, bygger forum och Communitys, är vinnare
4. Addera tjänster och bjud på kunskap. Med hög servicegrad och engagerad och kunnig personal kan du möta Amazon.
5. Lär av aktörer som NA-KD och Daniel Wellington som via sociala medier och influencers når en enorm marknad.
6. Butiken har fortfarande relevans och med rätt läge och en digital strategi kan den ha en fördel framför Amazon.
7. Förstå Amazons plattform och hur du säljer via denna, det kan bli ett fönster till världen. Här erbjuds du en ny kanal att möta en fler konsumenter på, risker minimeras och de har låga kostnader.

Man ser färre och större aktörer på marknaden där plattformen används som ett köpcentrum online. Samtidigt kan små företag lyckas via Amazon (eller annan liknande plattform) genom att specialisera sig och erbjuda något som de inte kan.

Vad som egentligen sägs är att lanseringen av Amazons får störst påverkan genom att den kommer att påskynda processer som redan startats. Vi saknar köpcentrum online, men Amazon saknar specialiseringen. I den bästa av världar och med rätt förberedelser finns det alltså stora hopp inför att dela på marknaden.