Månadens Medlem: HESTRA handskar

Svante Magnusson driver det internationella handskmärket Hestra tillsammans med sin bror Claes Magnusson. Vi fick möjligheten att prata med Svante om hur det är att driva ett familjeföretag, varför hållbarhet är viktigt och vad som är det bästa med att arbeta med en distributör internationellt.

Företaget Hestra, Martin Magnusson & Co AB, grundades 1936 av farfar Martin Magnusson i det lilla samhället Hestra i de småländska skogarna. Vid den här tiden var vintrarna långa, kalla och snörika och skogsarbetarna hade det inte lätt att hålla sig varma. Martin Magnusson hade egen erfarenhet från arbete i timmerskog och med jordbruk, vilket hade lärt honom hur viktigt det är att ha bra skydd för händerna. Därför startade han eget företag och tillverkade ordentliga arbetshandskar i skinn och ull som klarade att hålla kylan borta. När sen skidturisterna kom för att åka slalom i skidområdet Isaberg i Hestra så växte kundkretsen. Idag finns Hestra på 25 marknader runt om i världen och företaget erbjuder både rejäla handskar och finare modehandskar.

Hej Svante, du driver företaget Hestra tillsammans med din bror Claes och ni är den tredje generationen Magnussons. Berätta hur allt började.
”Min farfar Martin Magnusson började tillverka handskar till skogshuggare. Efter ett år kom utförsåkningen till byn, en slalombacke anlades på Isaberg i Hestra. Martin förstod att han här hade en ny kundgrupp som behövde varma slitstarka handskar. Dåtidens skidhandskar var ganska robusta saker. Tillverkningen i Hestra upphörde i slutet av 1950-talet. Handsktillverkning är mycket arbetsintensiv, ett par handskar tar mellan 50 minuter till 2 timmar i effektiv produktionstid. Handskindustrin försvann utomlands och följdes senare av sko- och textilindustrin. Claes och jag tillhör den 3:e generationen och kom in i företaget på 80-talet. Företaget var då ganska litet och omsatte omkring 15 miljoner kronor. Idag ligger vi runt 450 miljoner kronor (2018/19) och har ca 600 anställda i Sverige, Norge, Tyskland, USA och i våra fyra fabriker i Kina, Ungern och Vietnam och vår exportandel är ca 70%. Största segmentet är sporthandskar, därefter dresshandskar och den minsta delen är yrkeshandskar.”

Det låter som en väldigt spännande resa, finns det någon händelse du minns lite extra?
”Det finns många fina minnen och de flesta har inte med ”pengar” att göra. Ett starkt minne är när Claes och jag var i Frankrike för att söka en distributör i december 1990, några år före inträdet i EU. Vi hade försäljning på skidorterna i alperna men det var krångligt att hantera enskilda kunder från Sverige. Vi åkte runt i Frankrike och besökte olika kandidater och skulle runda av med ett besök i Val d`Isere. Ingen av oss hade varit där förr men sett tv-sändningarna från den alpina premiären i världscupen därifrån. Det snöade kraftigt under resan upp, men tillslut kom vi fram till Val d´Isere på kvällen och det var folktomt i byn. Vi checkade snabbt in på hotellet och gav oss sedan ut på byn och letade rätt på Killy Sport, som då var den viktigaste referenskunden i de franska alperna. Och där, i skyltfönstret på bästa plats, såg vi handskarna från Hestra. Då blev man varm inombords. En liten händelse som efterlämnade ett stort varmt minne.”

Hållbarhet är ett av Hestras kärnvärden, på vilket sätt är hållbarhet viktigt för er?
”Vi är uppväxta med hållbarhet långt innan ordet blev ett begrepp. Vi fick tidigt inpräntat i oss att handskar skall vara hållbara med innebörden att hålla länge. Ett budskap som vi tagit med oss på vägen och som finns med i bilden när vi utvecklar nya produkter. Vi var även tidigt ute med att erbjuda sporthandskar med löstagbara foder eftersom fodret slits ut fortare än ytterhandsken. I stället för att behöva köpa en helt ny handske kan man köpa ett nytt foder. Det ger en minskad miljöbelastning och är bra för plånboken. Vi erbjuder även reparation av handskar och byte av foder i dresshandskar. Sedan gäller det att ha ett bra system för kvalitetskontroll, kemikalieinnehåll och arbetsmiljö för de anställda. Vi är sedan många år certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetssystem och ISO 14001 Miljöledningssystem.”

 I ert sortiment finns det över 400 handskmodeller som är indelade i elva olika kategorier. Om du bara fick välja ett par Hestra-handskar, vilken skulle det vara och varför?
“Till skidåkning måste det bli ett par Army Leather Heli Ski, en modell som har 20 år på nacken och fortfarande är en av våra bäst säljande modeller. Till vardags blir det ett par handsydda handskar av peccary med cashmerefoder.”

 Ni finns representerade på flera av de stora marknaderna runt om i världen och använder distributörer på flertalet marknader. Varför har ni valt att arbeta med distributörer?
”När vi började få igång exporten för 30 år sedan var det ett naturligt val att göra det via en distributör. Det är flera fördelar: man minskar risken i lager och har ingen kreditrisk vid försäljning till slutkund. Det krävs heller inga större investeringar av varumärket. Distributören kan marknaden, kulturella skillnader, språket etc. Det finns nackdelar också då man har sämre insyn och kontroll över hur produkter distribueras, till vilka kanaler. Produkterna blir dyrare på grund av ett handelsled till, vilket kan bli ett problem med den transparens som råder idag beträffande priser. Efter hand har vi övergått till att sälja direkt till butiker i våra grannländer och i Mellaneuropa. Vi har egna dotterbolag i några länder, USA, Tyskland och Norge. Men vi har kvar distributörer på flera marknader där det känns naturligt, exempelvis i Japan, Kanada, Schweiz, Frankrike och Italien.”

Vilken av alla dessa marknader är du mest stolt över att ni är representerade på och varför?
”Det måste bli USA som idag är vår största marknad och där vi är marknadsledande i premiumsegmentet på skidhandskar. Att lyckas på världens största marknad är vi mycket stolta över.”

Du och Claes är den tredje generation Magnusson som driver företaget, hur ser du på framtiden. Är den fjärde generationen redo att arbeta i familjeföretaget?
”Ja, det kan man verkligen säga! Jag och Claes har två söner var och alla fyra är verksamma i företaget på olika sätt. Jacob, min äldste son, är IT-ansvarig och Jonas, Claes äldste son, är exportchef. Våra yngsta söner Anton och Niklas är verksamma inom själva hantverket, vilket var en glad överraskning för oss och inget vi hade tagit initiativ till, utan det är helt och hållet deras eget beslut. Men något måste vi ha gjort rätt som gjorde att de fick upp intresset för detta gamla hantverk! De gick under tre år i lära hos en av Sveriges sista handskmakare, Anders Malmgren i Halmstad, och fick sina gesällbrev 2012. Nu har de varit verksamma i 6 år och tilldelas mästarbrev den 7 november i Blå hallen i Stockholm. Detta är ett stort ögonblick för dem och även för vårt företag. Vi är mycket glada för att alla våra söner har hittat sina roller i företaget och vårt mål är att de så småningom skall ta över företaget som den 4:e generationen.”

 Hur ser planerna ut för 2019?
“Vi har haft en mycket fin utveckling de senaste åren och vi har ingen anledning att tro att den skall avstanna. Men vi brukar säga att vi inte får bli för ”romantiska” och att det kan komma sämre tider och då får vi anpassa oss till det. Vi strävar inte heller efter för stora ökningar. Då blir det för stor press på produktionen och det kan resultera i kvalitetsproblem och leveransförseningar. Vi producerar helst i våra egna fabriker.”

Tack för pratstunden, vi ser fram emot en härlig vinter med våra Hestra handskar!