Bli proffs på dina produkter: Lär dig allt det finns att veta om just din kollektion, så som material, priser, färger och leveranstider. All kunskap och information kan användas som säljargument.
Boka in kunderna i god tid: Genom att boka in kunderna i god tid ger du både dem och dig tid att förbereda er inför mötet.
Var realistisk när du gör ditt bokningsschema: Med ett realistiskt bokningsschema slipper du onödiga missförstånd eller besvikna kunder. Ta hänsyn till faktorer som nya kunder, att planera in morgontrötta kunder på eftermiddagen och lägg till några extra minuter mötestid med kunden som alltid är sen.
Prissätt utbudet: Fysisk prissättning av kollektionen skapar tydlighet och gör det lätt för kunden att själv titta runt, även om du är upptagen i ett annat möte.
Se till att du kan bli kontaktad: Ta fram visitkort eller motsvarande så att kunder som kikar in när du är upptagen kan komma i kontakt med dig senare.
Gör en ordentlig och tydlig behovsanalys: Det första och viktigaste steget för lyckad försäljning är att göra en ordentlig behovsanalys. Fråga, fråga och fråga! När du har en tydlig bild av vad kunden behöver och efterfrågar kan du effektivt lägga din tid och fokus på rätt behov.
Bjud på något: Att bjuda på något att äta eller dricka visar kunden att du bryr dig och kan hjälpa till att göra mötet mer personligt och avslappnat.
Visa att du kommer ihåg kunden: Genom att komma ihåg om kunden föredrar kaffe eller te, älskar leopard eller tycker att choklad är det godaste som finns så får du kunden att känna sig speciell och ihågkommen, och det gör dig ihågkommen! Extra bonuspoäng får du om du inför mötet plockat fram produkter du tror kunden kommer göra god business på!
Intressera dig för kundens business: I tider där vi fokuserar mycket på att bygga relationer och vara personliga i våra kundmöten är det lätt att glömma affärssyftet med mötet. Visa för kunden att du är intresserad av deras business och våga ställ frågor kring detta. Hur går det för företaget? Vad har de för budget? Hur gick det förra säsongen? Genom att intressera dig för hur det går i butiken och vilka varumärken som går bra eller mindre bra får du kunskap som kan hjälpa dig förstå din kund bättre.
Tackmail: Att tacka dina kunder och kollegor för en härlig mässa via ett enkelt tackmail är aldrig en dålig idé! I tackmailet kan du också passa på att boka in ett uppföljningsmöte.
Följ upp leads/potentiella kunder: Fick du några nya leads eller träffade potentiella kunder? Grattis. Kom ihåg att efter mässan återkoppla till att dessa, medan minnet är fortfarande är färskt.
Uppdatera kunden om dess order: Har det till exempel tillkommit nya färger eller är det några förändringar i leveranstiden, då är det bra att informera kunden om detta.
Säkerhetsställ att allt går som förväntat: När ordern är skickad och ute till försäljning i butik är det trevligt att återkoppla med kunden. Hur går försäljningen? Är det någon produkt som säljer mer eller mindre? Behöver kunden någon mer information av dig? Vill du tjäna in några extra pluspoäng är det alltid uppskattat om du själv har möjlighet att besöka butiken.
Förutfattade meningar: Missa inte att sälja ett varumärke eller en typ av produkt för att du tror att det inte är något som passar kunden. Bara för att kunden inte var redo eller hade plats i sin budget vid förra mötet, betyder det inte att de känner samma sak den här gången.
Inte ha koll på tiden: Ibland fokuserar vi så mycket på att vi ska ha trevligt under mötet att vi glömmer att titta på klockan. Undvik att spendera all mötestid med att prata om semesterplanerna och börja mötet med att tydligt kommunicera hur lång tid ni har på er/fråga hur lång tid kunden har.
Kom ihåg att du är på mässan för att göra affärer, fokusera på att behålla ditt positiva mindset och viktigast av allt – Ha tydliga mål, var stolt över dina kollektioner och din profession och ha kul!