– Utred vad som gäller
Om agenten och huvudmannen är oense om agenten verkligen har rätt till den aktuella provisionen eller inte, bör agenten utreda vad som gäller utifrån parternas avtal och gällande handelsagenturslagstiftning. Om huvudmannen får en tydlig redogörelse för att agenten har rätt till provision enligt gällande avtal eller lag, kan detta vara tillräckligt för att huvudmannen därefter ska betala ut den aktuella provisionen.
– Gå igenom provisionsnotor och begär att få ta del av huvudmannens bokföring
För att kunna avgöra om agenten har fått all den provision som den har rätt till kan det vara en bra början att gå igenom de provisionsnotor som agenten har fått. En huvudman är skyldig att i vart fall kvartalsvis förse agenten med provisionsnotor som innehåller uppgifter om den provision som är intjänad under det senaste kvartalet. En provisionsnota ska innehålla alla uppgifter som är av betydelse för hur provisionen har beräknats, vilket innebär att det även ska framgå om agenten har förlorat sin rätt till provision på ett avtal och vad som är skälet till detta.
Som agent har man även rätt att få information från huvudmannen som gör att man kan kontrollera om provisionsnotan faktiskt innehåller alla de provisionsbelopp som är intjänade. Detta innebär att en agent kan begära att få utdrag ur huvudmannens bokföring. Om huvudmannen inte lämnar ut utdrag ur bokföringen eller om uppgifter i en provisionsnota inte verkar stämma, kan agenten även ha rätt att få granska huvudmannens bokföring.
-Håll inne prover eller annat material som tillhör huvudmannen
Om huvudmannen inte betalar provision i tid, har agenten rätt att hålla inne varor och material som tillhör huvudmannen till säkerhet för sin fordran. Den typ av varor och material som agenten oftast har i sin besittning är prover som agenten har fått låna av huvudmannen. Om agenten önskar hålla inne varor eller material som tillhör huvudmannen måste agenten informera huvudmannen om detta. Efter att tre månader har gått sedan agenten informerade huvudmannen, får agenten sälja de varor som agenten håller inne för att täcka de provisionsfordringar som varorna har utgjort säkerhet för.
– Säg upp agentavtalet på grund av väsentligt avtalsbrott
En eller flera uteblivna provisionsutbetalningar från huvudmannens sida kan innebära att huvudmannen har gjort sig skyldig till ett väsentligt avtalsbrott. Detta kan i sig berättiga agenten att säga upp agentavtalet med omedelbar verkan och samtidigt kräva huvudmannen på skadestånd för utebliven uppsägningstid och avgångsvederlag (förutsatt att förutsättningarna för avgångsvederlag är uppfyllda).
Om du som agent överväger att göra en uppsägning med omedelbar verkan eller att hålla inne din huvudmans varor eller material, bör du diskutera detta med vår förbundsjurist eller en annan advokat med kunskap inom området. Det är viktigt att alla förutsättningar för en omedelbar uppsägning eller innehållande av varor är uppfyllda då agenten annars riskerar att själv bli skadeståndsskyldig för den skada huvudmannen lider av en obefogad uppsägning eller obefogat innehållande av varor.
– Vidta rättsliga åtgärder
I de flesta fall brukar det vara möjligt att lösa en provisionstvist utan att gå till domstol, men ibland finns det ingen annan utväg om parterna trots diskussioner om provisionen inte har kunnat enas om en utbetalning.
Om parterna har avtalat om var tvister ska lösas gäller vad som har avtalats. Om parterna inte har avtalat om detta och huvudmannen har sin hemvist i ett annat EU-land, gäller enligt EU-rättsliga bestämmelser att tvisten ska lösas av svensk domstol.
Om du som medlem önskar rådgivning kring uteblivna provisionsbetalningar är du alltid välkommen att kontakta vår förbundsjurist Anna-Karin Abdon. Du når henne på info@abdonlaw.se.