Fashion Institute of Technology (FIT) från New York besökte Stockholm Fashion District den 14-15 april under ledning av Stephan Kanlian, ansvarig för universitetets beauty-program.
Under besöket fick studenterna ta del av presentationer om den svenska skönhetsindustrin, där både Stockholm Fashion District och Johan Magnusson delade insikter om den svenska marknaden och konsumenterna. Besöket är en del av det kontinuerliga kunskapsutbytet mellan svensk och amerikansk skönhetsindustri.
Vår branschkollega Johan Magnusson, som startat den nya medieplattformen The Beauty of Innovation, mötte Stephan för ett samtal under hans besök. Stephan Kanlian, grundare av masterprogrammet i kosmetika vid FIT, ser en stark potential för nordiska skönhetsvarumärken i USA. Trots att den amerikanska marknaden är utmanande och mättad, finns det enligt Kanlian särskilt goda möjligheter för varumärken som fokuserar på hållbarhet, lokala ingredienser och autenticitet – områden där svenska skönhetsvarumärken redan är starka.
Läs hela intervjun för att ta del av Kanlians insikter om hur nordiska varumärken kan lyckas på den amerikanska marknaden.
Läs hela intervjun här
Besök beauty-innovation.com för fler insikter från skönhetsindustrin och de kreativa branscherna.