I första hand har en agent rätt att få provision på avtal som kan anses ha kommit till stånd genom agentens medverkan. Detta omfattar sådana avtal där agenten på något sätt har varit delaktig i arbetet med kunden. Agenten har också rätt att få provision på avtal som kommer till stånd på grund av efter-, följd- eller repeatordrar, d.v.s. avtal av samma slag med kunder som agenten har anskaffat sedan tidigare. Agenten behöver i dessa fall inte alls ha medverkat till att kunden lägger en order för att agenten ska ha rätt till provision. Slutligen har agenten – i de fall agenten har tilldelats ett visst område eller en viss kundkrets – rätt till provision på alla avtal som ingås med kunder inom det aktuella området eller som tillhör kundkretsen. Detta gäller även om agenten inte har tilldelats ensamrätt eller en exklusiv rätt till området eller kundkretsen. I praktiken innebär detta att en agent som exempelvis har tilldelats Sverige som område har rätt att få provision på alla avtal som ingås med kunder som har affärsställe i Sverige och oavsett om agenten har medverkat till avtalet med kunden eller om huvudmannen helt utan agentens medverkan har träffat avtal med kunden.
Agentens rätt till provision enligt ovan följer av lag om handelsagentur. Det är samtidigt viktigt att känna till att det står agenten och huvudmannen fritt att själva avtala om vilka avtal med kunder som agenten ska få provision på. Detta innebär att den aktuella regleringen i lag om handelsagentur enbart gäller i de fall då parterna själva inte har avtalat vad som ska gälla.
Om du vill läsa mer om frågor kring provision, titta gärna hittar du fler artiklar på t.ex. När rätten till provision kan bortfalla och vad som händer om huvudmannen cancellerar en order.