Agentens rätt till avgångsvederlag vid avtalets upphörande
En agent kan ha rätt till avgångsvederlag när ett agentavtal upphör. För att kunna avgöra om agenten har en sådan rätt måste man beakta av vem avtalet har sagts upp och orsaken till uppsägningen samt vilka fördelar som agentens arbete kommer att innebära för huvudmannen framöver. Bedömningen om en agent är berättigad till avgångsvederlag kan delas upp i fyra steg.
Steg 1: Vem har sagt upp avtalet?
En agent bara vara berättigad till avgångsvederlag om
Detta betyder att om agenten själv har sagt upp avtalet utan att det har funnits något särskilt skäl till detta så kan man redan här i steg 1 konstatera att agenten inte har rätt till avgångsvederlag. Samma gäller om huvudmannen har sagt upp avtalet på grund av att agenten har begått ett väsentligt avtalsbrott.
Steg 2: Har agenten tillfört huvudmannen nya kunder eller väsentligt ökat handeln med befintliga kunder?
För avgångsvederlag krävs också att agenten har tillfört huvudmannen nya kunder eller väsentligt ökat handeln med befintliga kunder. Om agenten har tillfört en ny kund så bör det vara tillräckligt för att agenten ska anses ha uppfyllt kriteriet om nya kunder. För att agenten ska anses ha ökat handeln med sådana kunder som redan fanns i kundstocken när agenten tillträdde krävs det en väsentlig ökning och detta får avgöras från fall till fall.
Steg 3: Har huvudmannen väsentlig fördel av de nya kunderna eller den ökade försäljningen?
För en rätt till avgångsvederlag krävs också att huvudmannen kommer att ha väsentlig fördel av de nya kunderna eller den ökade försäljningen. I praktiken innebär detta att man måste utvärdera huvudmannens möjligheter att göra fortsatta affärer med de aktuella kunderna och om denna möjlighet kommer att vara till en väsentlig fördel.
Steg 4: Är det skäligt att agenten får ett avgångsvederlag?
Som ett sista steg ska man göra en bedömning av om det är skäligt att agenten får ett avgångsvederlag. Här får man göra en samlad bedömning. Till agentens fördel ska man särskilt beakta att agenten framöver kommer att gå miste om provision på framtida försäljning som agenten har lagt grunden för. Man får även beakta hur länge agentavtalet har varat, om agenten har haft stora inarbetningskostnader och om agentavtalet innehåller någon konkurrensklausul.
Hur stort är avgångsvederlaget?
Enligt lag om handelsagentur kan ett avgångsvederlag uppgå till maximalt en genomsnittlig årsersättning. För att räkna ut den genomsnittliga årsersättningen tittar man på de fem senaste årens provisioner och eventuell annan ersättning som agenten har fått. Om avtalet har varat en kortare tid så får man utgå från den provision och annan ersättning som agenten har fått under den tiden.
Om en agent har varit agent under flera år för huvudmannen och tillfört många nya kunder på marknaden så finns det sällan skäl att frångå maxbeloppet.
EU-kommissionen har tagit fram en detaljerad beräkningsmodell för hur ett avgångsvederlag ska beräknas. Denna modell kan leda fram till ett lägre avgångsvederlag än maxersättningen. Detta gäller framförallt i de fall då agenten har tillfört ett begränsat antal nya kunder eller om försäljningen till nya kunder har varit låg under det senaste avtalsåret.
Måste ett krav om avgångsvederlag framställas inom en viss tid?
Lag om handelsagentur stadgar att ett krav om avgångsvederlag måste framställas inom ett år från att agentavtalet upphörde. Om agenten inte framställer sitt krav inom denna tid går agenten miste om en eventuell rätt till avgångsvederlag.
Om du behöver hjälp att avgöra om du är berättigad till avgångsvederlag eller hur avgångsvederlaget ska beräknas, kontakta vår förbundsjurist Anna-Karin Abdon på anna-karin.abdon@abdonlaw.se eller 0733-344747.