En ny säsong innebär att en ny modevecka närmar sig. Vad får man inte glömma i förberedelserna? Hur ska man tänka när det gäller mat och dryck i sitt showroom? Vad ska man absolut inte göra? Vi bad Katarina Wåhlberg, Head of Customer Relations i Stockholm Fashion District svara på dessa frågor samt fick även ta del av hennes bästa tips för att få kunderna att trivas i ditt showroom.
Hej Katarina Wåhlberg, Head of Customer Relations i Stockholm Fashion District, en ny modevecka närmar sig, hur bör man förbereda sig?
”Boka kunderna i god tid och se till att de fått inbjudan till alla seminarier och event. Fundera på om du ska göra någon egen aktivitet, eller varför inte gå samman med några kollegor och gör något tillsammans för att ta hand om kunderna lite extra. Meddela SFD-teamet om vilka kunder som är viktiga så att de kan få lite extra VIP-service.”
Hur kan man förbereda sitt showroom?
”Är det möblerat på bästa sätt och har du tillräckligt med belysning? Hur ser skyltytorna ut och exponeras varorna på rätt sätt? Du kan enkelt göra snyggt genom att färgkoordinera dina ”häng” samt ge storsäljaren bästa platsen och att jobba i nivåer är alltid snyggt. Ett tips är att ta in hjälp utifrån av exempelvis en visual merchandiser som kan se ditt showroom med nya ögon och göra det mer attraktivt för kunden.”
Hur kan man förbereda sig inför själva mötet med kunden?
”Läs dina anteckningar om vad din kund sist var intresserad av. Kan du ta fram några saker och förbereda? På så sätt blir ert möte effektivt och man återkopplar till förra säsongen. Var påläst om ditt varumärke och försäkra dig om att du vet vad de står för och vad de vill förmedla. Tänk även igenom hur du ska ta hand om kunder som inte bokat tid och kanske tittar in när du sitter i ett möte. Kanske kan du förbereda ett kit eller annat till dem att snabbt kunna dela ut?”
Hur viktigt är det att bjuda på något att äta och dricka?
”Alla kunder vill känna sig ompysslade så att ha något att erbjuda känns viktigt. Kaffe, vatten eller någon annan dryck erbjuder de flesta. De som gör lite extra har kanske lite bubbel på kylning, erbjuder juice och frukt eller till och med mat varje dag och det är ju verkligen supertrevligt. Kanske går det att förstärka varumärket genom att bjuda på något som knyter ihop kollektionen till smak eller färg?”
Har du några tips på hur man förstärker varumärket ytterligare?
”Ett tips är att addera doft i form av doftpinnar för att tilltala fler sinnen. Kanske vill du skicka med kunden något, en liten present som symboliserar varumärket eller något annat de kan ha nytta av under mässdagarna.”
Vad får man absolut inte göra?
”Vara otrevlig och sur, men det är ingen säljare! Se till att det är snyggt och prydligt och häng iordning mellan kunder. Ha dörrarna öppna i den utsträckning det är möjligt eftersom det upplevs som inbjudande.”
Har du något avslutande råd?
”Ja, kom ihåg att ta hand om dig själv, du är viktigast av allt. Det är ofta stress och ibland dåligt med mat under dagen, så planera att ta med lite extra till dig själv att ha i kylskåpet, något som är fyllt med bra energi. Ta hjälp av kollegor och grannar och bjud på din service i gengäld, vi är ju alltid bättre tillsammans. Passa även på att fråga kunderna mycket frågor! Hur jobbar de för att lyfta sin butik och stärka sitt team med kundkvällar, personalutbildning med mera. Kanske kan du vara med på något sätt eller så kan du skicka vidare idéer till teamet inför nästa modevecka eller eventdag.”
Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.