På grund av att den fria prissättningen värnas inom EU är det svårt att bestämma och styra i vilken utsträckning kunder får anordna kampanjer. Som agent, distributör eller leverantör är det lämpligt att ta en allmän diskussion med kunderna innan de blir kunder om hur de brukar arbeta med försäljningen av de produkter de köper. Om du inte anser att kundens arbetssätt och strategi lämpar sig för dina produkter, är detta kanske inte rätt kund för dig. Som huvudregel är en leverantör inte skyldig att sälja sina produkter till alla som vill köpa. Om leverantören har en dominerande ställning på marknaden kan det dock finnas en skyldighet att sälja, men detta måste avgöras från fall till fall. För att en leverantör ska ha en dominerande ställning på marknaden har den vanligtvis en marknadsandel på mer än 40 procent. Ett annat alternativ är att du som agent, distributör eller leverantör försöker hjälpa kunden med tips kring försäljningen och ge råd om hur de ska lyckas sälja produkterna till fullpris – de allra flesta kunder önskar kunna sälja produkter till fullpris och vill gärna undvika kampanjer i den mån det är möjligt.