Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss
  • 2024-03-07
    Försäljningskrav på en agent – vilka ansträngningar måste en agent göra?
    Läs mer
  • 2022-05-10
    Aktuellt rättsfall: Norges HD gar nu avkunnat domen avseende definitionen av en agent
    Läs mer
  • 2022-02-02
    Medlemsfråga gällande EU-lag för agenträtt
    Läs mer
  • 2022-01-12
    Ännu ett avgörande från EU-domstolen gällande agentlagstiftningen
    Läs mer
  • 2021-08-11
    Har en agent rätt till provision på sin huvudmans försäljning till konsument via huvudmannens egen webhandel?
    Läs mer

E-HANDEL I AGENTAVTAL

Den nordiska gruppen inom paraplyorganisationen IUCAB - Internationally United Commercial Agents & Brokers träffades för att ta fram gemensamma rekommendationer för hur man ska hantera e-handel i agentavtal. Här är en sammanfattning av slutsatserna från mötet!

E-handel ingår i detaljhandeln. Därmed ska den vara provisionsberättigad för agenten. Agenten är viktig för ett varumärke eller produkts relationer och skapar därmed större försäljning i alla kanaler – även e-handeln.

Agenten har rätt till provision på den e-handel som sker till eller inom dennes område. Provisionens storlek kan däremot variera och i aktuella exempel har vi sett allt ifrån full provision till en något lägre procent på e-handel.

Vår rekommendation är att du som agent ska vara aktiv och ta upp frågan om e-handel. Detta gäller vid tecknandet av nya avtal, men också i de fall där en befintlig huvudman har startat upp eller ämnar starta upp med egen webbhandel.

Rekommendation

Gå in i nya samarbeten/relationer med generös inställning gentemot varandra.

Begär statistik och underlag – det finns tillgängligt från e-handelsföretagen.

Om förhandlingar inte går framåt kan ett delmål vara att gå med på att exkludera större e-handelsföretag.

Det är viktigt att specificera vilken service gentemot e-handelskunder, om någon, som agenten förväntas ta hand om.

Forumleringar vid avtalsskrivning

1. Om och i den mån huvudmannen har eller tänker att sätta upp en egen webshop, ska agenten berättigas en förhandlad provision på X procent av den nettoomsättning som skapas mellan huvudman och slutkonsument i agentens område. (Ofta en lägre provisonssats.)

2. I den mån huvudmannen säljer produkter till internationellt etablerade e-handelsföretag ska handelsagenten vara berättigad till att motta en förhandlad provision på X procent av nettoomsättningen på försäljning till privata slutkonsumenter i agentens område. (Ofta en lägre provisonssats.)

Kontakta gärna våra förbundsjurister för rådgivning utifrån din aktuella situation.

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!