Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss
  • 2021-02-26
    Vad händer om det brinner i en butik eller ett showroom?
    Läs mer
  • 2020-11-04
    Varför behöver jag en försäkring om jag har ett showroom?
    Läs mer
  • 2020-09-02
    Vad händer om din provkollektion försvinner?
    Läs mer
  • 2020-06-04
    Kan man reglera kampanjer och REA?
    Läs mer
  • 2020-03-31
    SÅ SKAPAR DU EFFEKTIVA OCH ENKLA DIGITALA MÖTEN!
    Läs mer

Så skapar du en inspirerande monter

Att planera sin monter är en viktig del i förberedelserna inför en lyckad mässa. Därför bad vi vår visual merchandiser Naslin Ossanloo om hennes bästa tips för att skapa en inspirerande monter som både representerar varumärket och framhäver produkterna.

Varför är det viktigt att ha en välplanerad monter?
”I din monter har du möjligheten att inte bara visa upp den senaste kollektionen, utan också visa upp ditt varumärkes DNA och känsla. Montern ska användas som ett verktyg för att skapa en relation till kunden genom att bjuda in dem till kärnan av varumärket med hjälp av färger, rekvisita och dofter. Därför är det viktigt att tänka igenom vad montern ska förmedla innan det är dags för mässan och då tänka genom känslan den ska förmedla och hur den ska se ut.”

Med en tajt budget – vilka är dina bästa tips?
”Fokusera på att skapa en enkel och stilren monter där produkterna står i fokus. Färgkoordinera dina produkter och se till att dina storsäljare är placerade på den bästa och mest synliga platsen. Ett bonustips är att addera lite växter och blommor för att göra montern mer levande och välkomnande.”

Vilket misstag ser du att många gör med sin monter?
”Att utan eftertanke bara hänga eller lägga fram sina produkter. Det skapar en monter som kan upplevas som rörig eller otydlig och det är svårt för kunden att få en överblick över produkterna.”

Är digitala skärmar och annan teknisk utrustning viktigt?
”Som säljare kan du ta hjälp av teknisk utrustning för att visa upp olika lookbook-bilder eller olika sätt att styla produkterna för att inspirera kunden. Det kan också vara ett bra verktyg för att förmedla varumärkets känsla och utryck, men jag tycker inte att det kan ersätta de fysiska produkterna. De flesta inköpare vill klämma och känna på produkterna för att få en känsla och den möjligheten kan inte en digital skärm eller teknisk utrustning ge. Så mitt svar är helt enkelt att digitala skärmar och annan teknisk utrustning är ett bra verktyg, men jag tycker inte att det är viktigt att prioritera det idag om ditt varumärke inte har detta i sitt DNA.”

Tips för att skapa en inspirerande monter med skor:

  1. Produktkategorisera: Sortera skorna i sina produktkategorier t.ex. sport, lifestyle eller fest.
  2. Färgkoordinera varje kategori för sig.
  3. Använd rekvisita, så som skokartonger, block eller annat material för att placera skorna på olika nivåer.

Tips för att skapa en inspirerande monter med väskor:

  1. Produktkategorisera: Om en väskmodell finns i olika färger och storlekar så ska dessa placeras tillsammans för att kunden lätt ska kunna hitta och se de olika alternativen.
  2. Visa upp remmar och handtag på samma sätt: Var konsekvent i sättet du väljer för att undvika att montern känns rörig och plottrig.
  3. Använd dig av displaymaterial och nivåskillnader för att visa upp väskorna på olika sätt, några kan t.ex. hänga på en klädhäst och några kan ligga på ett bord.

Tips för att skapa en inspirerande monter med kläder:

  1. Färgkoordinera: Att hänga kläderna från ljust till mörkt ger ett skönt flow och är lätt för ögat att följa.
  2. Mönstrade kollektioner: Om du har mycket mönster och färg i din kollektion kan det vara snyggt att bryta av med några plagg som är enfärgade eller tillhör en mer klassisk del av kollektionen.
  3. Häng kläderna i outfits: Om du har en kollektion med flera olika produktkategorier är det snyggt att hänga plaggen så som man hade kunnat bära dem t.ex. skjorta, cardigan och sen en kavaj. Det gör att när kunderna tittar igenom kollektionen ser de helheten och inte bara ett plagg.
  4. Styla provdockan: Om du väljer att använda dig av en provdocka, se till att stylingen visar hur kollektionen ska bäras samt representera varumärket.

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!