Varför är det viktigt att ha en välplanerad monter?
”I din monter har du möjligheten att inte bara visa upp den senaste kollektionen, utan också visa upp ditt varumärkes DNA och känsla. Montern ska användas som ett verktyg för att skapa en relation till kunden genom att bjuda in dem till kärnan av varumärket med hjälp av färger, rekvisita och dofter. Därför är det viktigt att tänka igenom vad montern ska förmedla innan det är dags för mässan och då tänka genom känslan den ska förmedla och hur den ska se ut.”
Med en tajt budget – vilka är dina bästa tips?
”Fokusera på att skapa en enkel och stilren monter där produkterna står i fokus. Färgkoordinera dina produkter och se till att dina storsäljare är placerade på den bästa och mest synliga platsen. Ett bonustips är att addera lite växter och blommor för att göra montern mer levande och välkomnande.”
Vilket misstag ser du att många gör med sin monter?
”Att utan eftertanke bara hänga eller lägga fram sina produkter. Det skapar en monter som kan upplevas som rörig eller otydlig och det är svårt för kunden att få en överblick över produkterna.”
Är digitala skärmar och annan teknisk utrustning viktigt?
”Som säljare kan du ta hjälp av teknisk utrustning för att visa upp olika lookbook-bilder eller olika sätt att styla produkterna för att inspirera kunden. Det kan också vara ett bra verktyg för att förmedla varumärkets känsla och utryck, men jag tycker inte att det kan ersätta de fysiska produkterna. De flesta inköpare vill klämma och känna på produkterna för att få en känsla och den möjligheten kan inte en digital skärm eller teknisk utrustning ge. Så mitt svar är helt enkelt att digitala skärmar och annan teknisk utrustning är ett bra verktyg, men jag tycker inte att det är viktigt att prioritera det idag om ditt varumärke inte har detta i sitt DNA.”
Tips för att skapa en inspirerande monter med skor:
Tips för att skapa en inspirerande monter med väskor:
Tips för att skapa en inspirerande monter med kläder: