Hur känns det att ha fått Trade Partners Swedens stipendium 2025?
Fantastiskt roligt. Vi är fyllda med energi och inspiration.
Kan ni berätta lite om hur Cook’n Bloom startade och vad som inspirerade er att bygga upp ert varumärke?
Vi fick möjligheten att förverkliga en dröm och ta ett steg i helt ny riktning mitt i livet. Vår nyfikenhet och passion för matlagning och kvalitetsprodukter till köket öppnade dörrar till en ny värld som egenföretagare. Vi mötte leverantörer, kunder och branschkollegor som delade sina erfarenheter och passion.
Ni har en imponerande portfölj av köksredskap – vad letar ni efter när ni väljer nya produkter att ta in?
Vår filosofi är att de produkter vi tar in ska hålla över tid och vara funktionella. Att sedan se produkterna uppskattade och använda av glada matentusiaster bekräftar vår tanke med Cook’n Bloom.
Hållbarhet och kvalitet är centralt för er – hur märks det i ert dagliga arbete?
Vi försöker vara hållbara i vardagen genom att återanvända packmaterial från leveranser, använda lokaltrafik, bilpool och tåg i största möjliga utsträckning. Produkterna vi representerar kännetecknas också av lång hållbarhet och kvalitet.
Vilka trender eller förändringar ser ni just nu i branschen som inspirerar er mest?
Det finns en lekfullhet i köket idag, fler har en avslappnad inställning till matlagning och vågar experimentera hemma. Matlagningen har gått från perfektion till att bli mer personlig och autentisk, vilket vi tycker är fantastiskt.
Hur planerar ni att använda stipendiet – finns det något särskilt projekt eller satsning ni vill förverkliga?
Vi vill använda stipendiet för att synkronisera våra försäljningskanaler, både retail, e-handel och butikskassa, för att få full koll på vårt lager. Samtidigt vill vi göra vårt sortiment mer tillgängligt i fler försäljningskanaler.