Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss

Senaste nyheterna

  • 2025-04-24
    Med ETS-kraven runt hörnet är det dags att agera – vi hjälper dig säkra en grönare och mer kostnadseffektiv logistik
    Läs mer
  • 2025-04-09
    Trade Partners Sweden deltog vid ICC Sveriges högnivåseminarium om framtidens handel
    Läs mer
  • 2025-03-03
    Handelspolitiska reflektioner efter supervalåret 2024: Navigera utmaningar under 2025
    Läs mer
  • 2025-02-27
    Nytt samarbete med Nordiska Textilakademin för att stärka branschens kompetens inom hållbarhet
    Läs mer
  • 2025-02-27
    EU:s nya producentansvar för textilier – en viktig milstolpe för branschen
    Läs mer

HAR DU SKRIVIT UNDER PÅ EN FÖR TUFF KONKURRENSKLAUSUL?

Det är inte ovanligt att både agent- och distributionsavtal innehåller konkurrensklausuler, d.v.s. klausuler som förhindrar agenten eller distributören från att marknadsföra eller sälja konkurrerande varor. De ”tuffare” eller mer omfattande konkurrensklausulerna innebär ofta att förbudet att marknadsföra eller sälja konkurrerande varor fortsätter att gälla under en tid även efter att avtalet har upphört.

Som agent eller distributör är det vanligt att försöka förhandla bort dessa klausuler när man avtalsförhandlar med motparten, men det kan många gånger vara svårt att få motparten att gå med på detta. I dessa fall är det lämpligt att i vart fall försöka påverka innehållet i konkurrensklausulen så att den får så begränsad verkan som möjligt, exempelvis säkerställa att konkurrensklausulen inte gäller efter att avtalet har upphört och att försöka komma överens med motparten om vad som faktiskt utgör en konkurrerande vara så att det blir enklare att förutspå när klausulen kan komma att tillämpas.

Om du har en konkurrensklausul i ditt avtal, vad gäller rent juridiskt?

Konkurrensklausuler i agentavtal är som utgångspunkt tillåtna. Enligt lag om handelsagentur finns det dock viktiga begränsningar för den typ av konkurrensklausuler som gäller även efter avtalets upphörande. För att en sådan konkurrensklausul ska vara giltig måste den ha upprättats skriftligt, avse just det område eller den kundkrets som agenten har varit tilldelad och avse just de slag av varor som avtalet mellan agenten och huvudmannen har omfattat. Dessutom får konkurrensklausulen inte gälla för en tid längre än två år efter att agentavtalet har upphört. Om konkurrensklausulen inte uppfyller samtliga dessa kriterier är den inte bindande för agenten.

Det är bra att känna till att en konkurrensklausul fortsätter att gälla oavsett hur agentavtalet har sagts upp, d.v.s. oavsett om agentavtalet har sagts upp med uppsägningstid eller med omedelbar verkan.

I distributionsförhållanden finns det konkurrensrättsliga bestämmelser som stadgar att konkurrensklausuler som varar i max fem år under avtalets löptid och som löper max ett år efter att avtalet har upphört är tillåtna. Detta förutsätter dock att ingen av avtalsparterna har en marknadsandel om överstiger 30 procent på de marknader som distributionsavtalet avser. Om konkurrensklausulen löper för längre tider än de som nyss nämnts måste man göra en individuell bedömning i varje enskilt fall för att kunna avgöra om konkurrensklausulen är tillåten enligt konkurrensrättsliga regler.

Det finns även viss möjlighet att få en konkurrensklausul i ett agent- och distributionsavtal jämkad med stöd av avtalsrättsliga bestämmelser. Detta förutsätter i huvudsak att konkurrensklausulen sträcker sig längre än vad som kan anses skäligt.

Avslutningsvis ska påpekas att den som påstår att en agent eller distributör har brutit mot en konkurrensklausul också har bevisbördan för detta. Många gånger kan det vara svårt att bevisa att en vara är konkurrerande och det krävs ofta omfattande bevisning och utredningar. Av betydelse vid en bedömning av om en vara är konkurrerande är exempelvis hur målgruppen uppfattar de olika varorna samt hur varorna skiljer sig åt avseende pris och kvalitet.

Kontakta Trade Partners Swedens förbundsjurist Anna-Karin Abdon om du har frågor om dina avtal!

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!