Brunner, som är ett av de äldsta företagen i skobranschen, grundades 1905 och har sedan dess utvecklats till en etablerad leverantör inom flera olika områden, så som ortopedi, skoproduktion, skovård och skotillbehör. Berätta mer om er verksamhet!
”Vi vill påstå att vi är det företag som har i särklass störst erfarenhet och kunskap på marknaden för fotrelaterade produkter. Brunner startade som sagt sin verksamhet redan 1905, då med inriktning på maskiner för skoindustrin. Vi har med åren utvecklats till en marknadsledande grossist för alla som arbetar med fotrelaterade produkter på ett eller annat sätt. Tack vare våra rötter i skoindustrin och våra förgreningar ute hos ortopeder, fotterapeuter, skomakare och skobutiker så har vi under åren tagit fram och samlat de bästa varumärken och produkter som marknaden har att erbjuda.”
Hur arbetar ni för att ligga i framkant både när det kommer till kunskap kring era olika områden och den senaste tekniska utvecklingen?
”Vi arbetar alltid i ett nära samarbete med våra leverantörer som är de bästa inom sina respektive områden. Givetvis har vi sedan även ett nära samarbete med våra kunder och utbildar dem så de alltid har en uppdaterad kunskap och förståelse om produkterna de säljer eller använder i sin verksamhet.”
Brunner arbetar även med den baltiska marknaden. Har ni några råd kring kulturella likheter och skillnader för goda affärsrelationer eller vid etablering för den som vill börja arbeta med marknaden?
”Tyvärr har jag kanske inte några direkta råd att komma med. I Baltikum, där vi varit aktiva sedan många år tillbaka, arbetar vi främst med skoproducenter och ortopeder. De lokala skoproducenterna i Baltikum konkurrerar med alla märken från övriga världen, så konkurrensen är hård med tanke på att den totala befolkningen i de baltiska länderna bara är runt 6 miljoner. I allmänhet är de baltiska människorna väldigt blygsamma, men när du når dem så har du ett mycket starkt förtroendeförhållande och du har en trogen kund.”
Varför har ni valt att ha ett showroom i Stockholm Shoe House?
”Främst för att vi vill komma nära skobutikerna som vi vet att vi kan erbjuda ett extremt bra sortiment. Samtidigt så är det ett viktigt steg i vår vision för framtiden. Vi får även möjlighet till en riktigt bra plats för utbildningar och events till våra övriga affärsområden.”
Avslutningsvis så undrar jag hur gör ni gör för att hålla motivationen uppe under pågående pandemi, både för er och era kunder?
”Det viktigaste är att förmedla till de anställda att de och det de gör är viktigt för företaget. Motivation handlar mer om vad du gör än vad du säger, är du aktiv och jobbar hårt som alla andra ökar det oftast deras motivation. Samma sak gäller med kunder, ge dem beröm och visa än mer att vi uppskattar deras jobb och finn smarta lösningar tillsammans. Det gäller att jobba ihop.”