Foto: Alain Lennquist & monterbild
Berätta om KG Fridman AB, hur började allt?
1927: Företaget grundas och KG Fridman säljer mekaniska komponenter till Victor Hasselblad som precis påbörjar sin kameratillverkning. Hasselblad är kvar som kund under 75 år i följd!
1930-tal: KG Fridman säljer finstansade komponenter till bland annat Halda och Facit.
1940-tal: Lastbilstillverkaren Scania finns bland kunderna.
1950-tal: KG Fridman säljer schweiziska precisionskullager till ABU Svängsta, till deras nya haspelrulle Ambassadeur. Ryktet gör gällande att efter varje nytt tecknat årsavtal köpte KG själv en ny bil.
1960-tal: Månlandningen dokumenteras med Hasselblads kameror och KG Fridmans komponenter ombord.
1970-tal: KG Fridman AB börjar sälja komponenter till Rb70 (Bofors).
1980-tal: KG Fridman börjar lagerföra och sälja Magnesium Tooling Plate (-82), muntligt avtal med DOW om Europarättigheterna för försäljning av Mg. Våra Mg-kunder finns först o främst i Tyskland, Österrike, Italien, Schweiz och Sverige.
1990-tal: KG Fridman introducerar solida ädelmetallegeringar till danska hörapparatstillverkare och ersätter förgylld CuBe i komponenter, något som väsentligt förbättrar kvaliteten på slutprodukten! (Det kan tilläggas att danska företag hade ca 60% av världsmarknaden för hörapparater).
2000-tal: KG Fridman är framgångsrikt med försäljning av avancerade bearbetade komponenter, bland annat av kugghjul och planetväxlar med höga krav!
2010-tal: KG Fridman börjar sälja tekniska keramer och keramik/metall-kompositer inkl. komponenter i dessa material.
2020-tal: KG Fridman fokuserar fortsatt på att erbjuda olika mekaniska komponenter samt material till nordiska kunder med höga krav och laddar för hundraårsjubileet 1927!
Vilken typ utav produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till?
Vi fokuserar på mekaniska komponenter tillverkade mot kundritning. Våra leverantörer av mekanik finns i västeuropeiska länder och erbjuder hög kvalitet, exempelvis kugghjulstillverkning, skärande bearbetning, miniatyr- och höghastighetskullager, kulskruvar, skruvar och bultar i höghållfasta material (certifierade EN9100 för flygindustrin), montering av finmekanik förekommer (medicinteknik EN13485), keramiska komponenter till bland annat fordonsindustrin. Allt från enstaka detaljer till mellanstora serier om kanske 10.000 detaljer. Vissa av våra leverantörer är idag aktiva i den schweiziska urindustrin medan andra levererar material och komponenter till CERN i Genève. I Norden finns våra kunder oftast inom medicinteknik, mätteknik, försvarsindustri, flyg- och rymdteknik med mera – helt enkelt kunder som ställer höga krav. Vi har därför också valt att vara medlemmar i organisationen Big Science Sweden!
Vi strävar efter att hitta och erbjuda lösningar på kundernas problem, vi vill att vårt företagsnamn förknippas med att vi erbjuder komponenter av hög och jämn kvalitet. Vi erbjuder ofta lösningar – material eller komponenter som inte är så enkla att få tag i.
Vad tror ni är det viktigaste för att sticka ut i er bransch idag? Och hur har ni anpassat er till det?
Som några av våra styrkor kan nämnas att vi försöker vara lyhörda och förstå vilket problem kunden vill ha en lösning på och sedan kommunicera det till våra leverantörer, tillverkande företag som alla är specialiserade inom sina respektive områden. Vi kan också hitta och föreslå samarbeten mellan flera av våra tillverkande företag för att erbjuda en mer komplett lösning.
Vi sitter på språkkunskaper, teknisk förståelse, ett brett spektrum av nischade leverantörer och ett personligt engagemang samt en mycket hög grad av transparens. Många agenturer, som det vanligen kallades förr, sågs ju ofta med viss skepsis – medan våra kunder (våra leverantörers kunder) i mycket hög grad erbjuds en direktkontakt med leverantörerna, något som i det närmaste är ett krav i flera av de branscher där vi är verksamma. Vi borgar för att vi kan hjälpa kunderna med förenklingar och förbättringar, förslag på nya material och så vidare.
Vi följer även ofta med våra kunder när de vill besöka tillverkarna och vice versa, det vill säga att vi besöker kunderna tillsammans med representanter för leverantörerna. Vi representerar företag vilka oftast har mellan 15 – 50 anställda och vi vill helst kalla oss för deras försäljningsorganisation i Norden.
Om ni skulle se in i framtiden, hur tror ni utvecklingen ser ut framåt för er bransch?
Det som är nutid idag var ”framtid” för kanske 10 år sedan och om vi vill finnas kvar och överleva som företag är det viktigt för oss att fortsätta vara relevanta för vår marknad och våra kunder, som för alla andra såklart. Vi behöver därför hålla oss i framkant av den tekniska utvecklingen och i möjligaste mån redan nu, försöka förstå vad som kommer att efterfrågas längre fram. Som tur är har vi ju hjälp av våra nischade leverantörer eftersom de kan sina teknikområden. Vi kompletterar också vår leverantörsflora då och då eftersom en del produktkategorier kanske fasas ut över tid och nya tillkommer.
Det är viktigt för oss att komma in så tidigt som möjligt i kundernas utvecklingsprojekt så att vi och våra leverantörer ges möjlighet att informera om begränsningar och möjligheter, därigenom kan utvecklingsarbetet gå fortare. Vi får då också kunskap om vilka utmaningar våra kunder söker lösningar på och vad de vill uppnå.
Marknadsföring är också en ständig utmaning för små företag med begränsad budget. Vi satsar fortsatt på att besöka, men även ställa ut på olika mässor. Närmst på tur är Elmia Subcontractor i Jönköping i november. Vi kommer att ha med oss sex stycken medutställare i vår hittills största monter (B08:30) och hoppas på att träffa många befintliga och nya kundkontakter under mässan.
Här hittar du KG Fridman
Hemsida: www.fridman.com