Berätta hur det är att arbeta som agent!
”Jag startade min agentur tillsammans med min far som gick i pension 1993. Agenturverksamheten ger stor frihet och man får många intressanta kontakter, både bland kunder och leverantörer. Dessutom är resorna som alltid varit en viktig del i arbetet som agent något som man verkligen saknar i dessa tider.”
Hur har textilindustrin förändrats sedan agenturen startade?
”För min del har industrin förändrats på flera sätt både gällande min inriktning och geografiskt inom Sverige. Jag jobbade nästan uteslutande med damkonfektion under mina 15 första år. Kunderna som bestod av dammodemärken och kedjor fanns till stor del i Västsverige. Orter som Svenljunga, Tranemo och Växjö besöktes frekvent liksom Göteborg. Numera är antalet kunder i Stockholm störst och klart färre i övriga Sverige. Tidspressen är betydligt större och ibland känns det som om det är viktigare att hålla tiden än att få fram rätt produkt. Materialkunskapen har i många fall minskat samtidigt som kraven på certifieringar och ursprung ökar. Slutkonsumentens makt ökar ständigt och miljösamvetet spelar större roll. Ändå är priset i stor utsträckning styrande och något som i slutändan avgör hur mycket miljöansvar man är beredd att ta.”
Ni arbetar bara med leverantörer i Europa, hur kommer det sig?
”Mina val av leverantörer har medvetet stannat i Europa. Ullväv, väv för ytterplagg, skjorttyger och tekniska textilier är idag de viktigaste produkterna. Portugal, Italien, Österrike och Nederländerna är betydande länderna för dessa material och ger snabba leveranser. Ett argument som kommer att bli viktigare framöver. Ett större fokus på lagerservice kan man redan nu se eftersom tiden från beställning till leverans minskar och ingen vill missa en order. ”Just in time” kommer att bli ännu viktigare framöver där trenden med närmare produktion troligen kommer att öka. Om fokuset på hållbarhet slår igenom kan man också tro att antalet sålda plagg minskar. Mindre slit och släng och mer kvalitet.”
Vad är viktigt för er när ni väljer vilka leverantörer ni vill arbeta med?
”Hållbarhet och uthållighet ser jag som argument även i relationen till leverantörerna. Flera av mina huvudmän har jag samarbetat med i mer än 25 år. Samtidigt är det viktigt att titta på nya material och lösningar som kommer fram. Min policy har alltid varit att service, fakta och snabba svar är det enda som motiverar positionen som agent därför kan man inte jobba med för många leverantörer. Det är alltid en balansgång mellan ett brett utbud och snabb service. Jag har ett litet antal leverantörer och om någon ska läggas till så måste den vara bättre än de jag representerar idag. Problemet är inte att hitta leverantörer, det finns ett stort utbud, utan att antalet kunder är begränsat.”
Agenturen arbetar idag främst med skjorttyger, kostym- och uniformsväv. Skiljer sig sättet att arbeta med dessa material från hur det är att arbeta med andra typer av textilier?
”Förutom modetyger jobbar jag även med solskyddsväv och väv för marina användare. Marknaden för tekniska material är stabilare och finns kvar i Norden med utveckling och produktion. Den tekniska textilen är ett viktigt komplement till modesidan.”
Hur arbetar ni för att hålla motivationen uppe under rådande pandemi?
”Förutsättningarna för en agent i framtiden blir troligen utmanande. Återväxten bland tygagenterna är, om jag ska vara snäll, begränsad. Om ett större fokus läggs på att räkna och servicen som en agent ger inte tas med så blir det nog svårt att jobba som agent framöver. Samtidigt märker man i dessa coronatider att det är komplicerat att ersätta det fysiska mötet med Teams/Zoom i en bransch där klämma och känna är viktigt. Att hålla humöret och energin uppe är vanligtvis en utmaning i november. Ännu svårare är det med begränsat antal kundbesök och färre resor. Jag blandar jobb och fysisk aktivitet för att kunna stå ut.”