Att komma igång med annonsering i sociala medier behöver inte vara svårt och man kan enkelt testa sig fram med en liten budget. Nedan kommer några av våra bästa tips för en lyckad start.
Till att börja med är det viktigt att ha en så kallad pixel installerad på hemsidan som registrerar vilka steg som din potentiella kund gör på hemsidan. Den kan exempelvis registrera vilken produkt någon kollar på och om hen lagt i något i varukorgen men inte checkat ut.
Exkludera gärna de som har handlat på hemsidan den senaste tiden så du inte förföljer dem som precis köpt något. Hur lång tid de bör vara exkluderade från din målgrupp beror på hur ofta du tror att kunder har behov av dina produkter eller kan tänkas handla på din sida.
Håll koll på frekvensen på dina kampanjer, dvs hur ofta en annons visas för samma person. Best practice brukar ligga runt ca 2 gånger i veckan. Har man en högre frekvens finns risken att kunden tröttnar på dina annonser och i slutänden kanske också dig som bolag.
För att få ut det mesta av den budget du har är det viktigt att du använder rätt typ av kampanj och optimeringsmål för din annons. Är målet att nå ut till så många personer som möjligt är det en räckviddskampanj som ska användas, men om målet är att få köp är det en konverteringskampanj som passar bäst.
Tänk på att försöka använda olika typer av material och copy/text för att testa och jämföra mot varandra och se vad som fungerar bäst. Det är viktigt att använda många olika placeringar för att få den bästa möjliga synligheten. En god idé är att ha material för både story och flödet.
Det är även viktigt att byta material ofta för att inte trötta ut målgruppen, varannan eller var tredje vecka är en bra riktlinje för hur ofta man behöver byta material.
Tänk på att ha med loggan i början av videon/bilden för att fånga uppmärksamheten. Efter 3 sekunder av en video har man tappat hälften av de som sett annonsen, så det är viktigt att få ut ert budskap tidigt.
Avslutningsvis är ett tips att börja annonsera på en marknad i taget. När ni sedan lyckats på den marknaden kan ni enkelt lägga till fler genom att bygga look-a-likes och ta med er lärdomar från er första marknad som förhoppningsvis gör att ni får en kostnadseffektiv och bättre annonsering på marknad nummer 2.
Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.