Best practice: Best practice innebär att man testar flera olika annonser mot olika mindre målgrupper för att se vilken av demsom ger bäst resultat och den annonsen använder man till huvudkampanjen. När det kommer till frekvens så brukar man rekommendera att en annons visas för samma person runt två gånger i veckan, för att nå best practice.
Flöde: Ordet flöde kommer från engelskans ord Feed. Ett flöde är de inlägg som presenteras för dig från de personer eller sidor som du följer i sociala medier. När man pratar om instagramflöde så kan det även syfta till ditt egna flöde, dvs de inlägg/bilder som du lägger upp på ditt egna konto.
Look-a-likes: Detta är ett funktion som man kan hitta på Facebook Ads Manager, Facebooks verktyg för att hantera annonser hos dem. När man skapar look-a-likes så innebär det helt enkelt att man identifierar gemensamma egenskaper hos sina befintliga kunder, så som demografisk information eller intressen, och sen skapar Facebook en look-a-like-målgrupp baserat på dina inställningar. 2019 uppdaterades funktionen så att det även går att skapa look-a-like-målgrupper på andra marknader. Så är man t.ex. en svensk e-handlare som vill hitta kunder i Tyskland så kan man göra det baserat på profilen på de kunder man har i Sverige.
Story/händelse: En funktion på Instagram, och nu även Facebook. Här kan man lägga korta filmklipp, bilder och andra inläggstyper som visas en efter en som i ett länge filmklipp eller bildspel. Dessa inlägg finns bara kvar i 24 timmar.