När man arbetar med influencers som ska marknadsföra ens produkter och som genom marknadsföringen ska använda företagets varumärke är det att rekommendera att det upprättas ett skriftligt avtal mellan influencern och företaget som sätter ramarna för samarbetet, och som anger vad influencern får respektive inte får göra. Att avtalet ska vara skriftligt är till undvikande av att parterna vid ett senare tillfälle ska hamna i en ord-mot-ord situation.
Eftersom influencers ofta även har uppdrag för andra företag, och då företaget som vill använda sig av influencers sällan vill att samarbetet leder till att ett anställningsförhållande uppkommer mellan influencern och företaget är det viktigt att detta regleras i det skriftliga avtalet. Dvs. att det är ett uppdragsavtal och att influencern är att anse som en självständig uppdragstagare. Vidare, kan det vara bra att tänka igenom huruvida influencern ska vara exklusiv ens eget företag eller även ha rätt att utföra uppdrag för andra företag. Det senare är att föredra när det kommer till att undvika risken för att samarbetet ska kunna komma att anses utgöra ett anställningsförhållande.
En annan viktig aspekt som kan vara bra att reglera i det skriftliga avtalet är vem som har äganderätten till de immateriella rättigheter som skapas inom ramen för samarbetet. Hur länge och i vilken omfattning ska företaget ha rätt att under, och efter, samarbetet använda sig av det material influencers skapat och postat på olika plattformar?
Ersättning till influencern är en annan fråga som givetvis även den bör regleras i avtalet till undvikande av senare diskussion härom. Ersättningsformen kan till exempel vara allt ifrån engångsbelopp, provision på sålda produkter till ersättning per publicerat innehåll.
Vid sidan om det redan nämnda bör även bestämmelser om samarbetets giltighet, villkor för uppsägning av avtalet, tvistelösning och eventuellt lagval regleras. Därutöver är det inte fel att även ta med en beskrivning av uppdraget och vilka krav företaget ställer för utförandet av uppdraget. T.ex. hur många posts per vecka/månad/år ska influencern skapa? Ska alla inlägg godkännas på förhand av företaget? I vilka sammanhang får, respektive ska, företagets varumärke synas respektive inte synas?
Det kan slutligen vara bra att i avtalet även behandla frågor kring konkurrens. Ska influencern ha rätt att samtidigt inneha uppdrag för andra konkurrerande företag? Likaså kan det vara bra att reglera på vilket sätt influencern ska förhålla sig till företagets olika från tid till annan allmänna policies, profilering och strategier. Regler kring eventuellt skadeansvar kan man också överväga om det finns vikt av att ha med i avtalet.
Avtal har till syfte att undvika tvist i ett senare skede. För frågor kring avtal med influencers eller vid behov av att upprätta ett sådant är ni varmt välkomna att kontakta anneli.lonnborg@fylgia.se.
Denna artikel är skriven av advokat Anneli Lönnborg och biträdande jurist Maximiliane Keller verksamma vid Advokatfirman Fylgia, www.fylgia.se.