Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss
  • 2024-03-07
    Försäljningskrav på en agent – vilka ansträngningar måste en agent göra?
    Läs mer
  • 2022-05-10
    Aktuellt rättsfall: Norges HD gar nu avkunnat domen avseende definitionen av en agent
    Läs mer
  • 2022-05-04
    Marknadsföring genom samarbete med influencers? Då kan det vara bra att ha ett skriftligt avtal
    Läs mer
  • 2022-02-02
    Medlemsfråga gällande EU-lag för agenträtt
    Läs mer
  • 2022-01-12
    Ännu ett avgörande från EU-domstolen gällande agentlagstiftningen
    Läs mer

Kan man reglera kampanjer och REA?

I dessa tider av oro är det många kunder som sänker priser och har kampanjer utan strategi. Som leverantör och distributör kan man rekommendera priser, men kan man reglera kampanjer?

På grund av att den fria prissättningen värnas inom EU är det svårt att bestämma och styra i vilken utsträckning kunder får anordna kampanjer. Som agent, distributör eller leverantör är det lämpligt att ta en allmän diskussion med kunderna innan de blir kunder om hur de brukar arbeta med försäljningen av de produkter de köper. Om du inte anser att kundens arbetssätt och strategi lämpar sig för dina produkter, är detta kanske inte rätt kund för dig. Som huvudregel är en leverantör inte skyldig att sälja sina produkter till alla som vill köpa. Om leverantören har en dominerande ställning på marknaden kan det dock finnas en skyldighet att sälja, men detta måste avgöras från fall till fall. För att en leverantör ska ha en dominerande ställning på marknaden har den vanligtvis en marknadsandel på mer än 40 procent. Ett annat alternativ är att du som agent, distributör eller leverantör försöker hjälpa kunden med tips kring försäljningen och ge råd om hur de ska lyckas sälja produkterna till fullpris – de allra flesta kunder önskar kunna sälja produkter till fullpris och vill gärna undvika kampanjer i den mån det är möjligt.

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!