Tittar jag tillbaka till mars/april förra året, precis i starten av pandemin, så var det väldigt intensiva månader i medlemsrådgivningen. Det fanns ett stort intresse kring frågan om pandemin kunde klassas som en force majeure-händelse, vilket i så fall kunde få följden att man i en avtalsrelation blev befriad från att uppfylla sin del av avtalet. Rent juridiskt var det svårt för de flesta bolag att åberopa force majeure som befrielsegrund då detta bl.a. krävde att det fanns en avtalad force majeure-klausul mellan parterna och att det verkligen förelåg en force majeure-situation i det specifika fallet. När jag skrev om force majeure i nyhetsbrevet i april 2020, nämnde jag att force majeure i det praktiska affärslivet sannolikt kommer att vara en sista utväg och att de flesta problem och tvistefrågor som uppstår i avtalsrelationer kommer att lösas på ett mer pragmatiskt sätt – och så upplever jag att det också blev.
De stora frågorna i början av pandemin för agenter, distributörer och leverantörer var hur man skulle hantera att kunder ville cancellera ordrar, att kunder fick betalningssvårigheter eller gick i konkurs och eller att leverantörerna själva ville cancellera ordrar med kunder för att de fick problem/stopp i produktionen. Jag upplevde att det fanns en stor förståelse och vilja till samarbete mellan agenterna, distributörerna och leverantörerna och att man försökte lösa de här frågorna på ett så bra sätt som möjligt. Vi informerade medlemmarna genom vårt nyhetsbrev att man som agent ska vara medveten om att man har rätt till provision på en cancellerad order om en huvudman cancellerar en order – antingen själv eller efter att ha kommit överens med en kund om detta – utan att först ha fått agentens samtycke. Det var många agenter som valde att inte trycka på eller nyttja den här rätten fullt ut i syfte att försöka hjälpa huvudmannen/bidra till den situation som vi nu befann oss i.
Några månader in i pandemin var det en del samarbeten som blev uppsagda, men jag uppfattar ändå att det var mindre än väntat. De som valde att säga upp gjorde ofta stora organisationsförändringar och sa även upp mycket anställd personal. Samtidigt hörde jag från leverantörssidan att många såg sina agenter och distributörer som sina största tillgångar under pandemin – agenterna och distributörerna var viktigare än någonsin och man bedömde att det var enormt viktigt med lokal representation. Det var också många som blickade framåt och tecknade nya avtal med nya samarbetspartner, både här i Sverige och i utlandet. Alla ville säkerställa att det fanns bra och rätt representation på plats när försäljningen skulle komma igång igen.
Allt efter sommaren 2020 och fram till nu har de flesta inrättat sig efter det ”nya normala”. Det betyder inte att det har varit problemfritt juridiskt men det har inte varit lika hastiga/drastiska beslut som i början av pandemin. Vi kan ju också se att det skiljer sig åt mellan olika branscher hur pandemin har slagit. När jag pratar med medlemmar inom outdoor, heminredning och de som jobbar främst med e-handelskunder – är det många som har haft väldigt bra försäljning och som har kunnat öka sin försäljning under pandemin. Det som jag nu hör är att många agenter, distributörer och leverantörer kämpar med är att kunder ska våga lägga pre-orders när den närmaste framtiden fortfarande är oviss.
Under hela pandemin och även nu är det en hel del medlemmar som har drabbats av att kunder går i konkurs eller försätts i rekonstruktion. Det verkar som att konkurserna inte har blivit riktigt så många som man har förutspått, men det har samtidigt varit ett stort antal rekonstruktioner av bolag inom bl.a. sko- och modebranschen. Vid en konkurs är det som leverantör/distributör förhållandevis ovanligt att man kan få någon utdelning i konkursen. Vid en rekonstruktion, brukar leverantörerna/distributörerna kunna få betalt till cirka 25-30 procent för sina fordringar. Som agent har man inte rätt att få någon provision om huvudmannen inte får betalt från kunden just på grund av konkurs. Om huvudmannen får betalt till viss del vid en konkurs eller rekonstruktion har agenten i vart fall rätt att få ut sin provision till motsvarande del.
Här är det bra att känna till att har man ännu inte har levererat ut en lagd order till ett bolag som är på väg att gå i konkurs eller har försatts i rekonstruktion så finns det möjlighet att nyttja vad som i köplagen för stoppningsrätt. Den innebär att man som leverantör/ distributör, förutsatt att den svenska köplagen är tillämplig i det specifika fallet, har rätt att hålla inne sin leverans om man genast meddelar kunden detta. Om kunden ändå vill ha leveransen måste den då ställa säkerhet, exempelvis genom uppvisande av bankgaranti.