En av de som har varit tveksamt inställd till den nya plastpåseskatten är Europeiska Unionens generaldirektör för den inre marknaden, industri, entreprenörskap samt små och medelstora företag, Gwenole Cozigou. Han har ifrågasatt den svenska definitionen av en plastbärkasse som han inte tycker stämmer överens med EU:s direktiv om förpackningar och förpackningsavfall. Anledningen till Cozigous reaktion är att den nya lagstiftningen inte bara riktar sig mot påsar helt i plast, utan även de påsar som består av en obetydlig mängd plast. Eftersom några sådana plastpåsar inte finns med i EU:s förpackningsdirektiv så uppmanar EU de svenska myndigheterna att specificera vad en plastpåse är innan man går vidare med förslaget.
Även organisationen Svensk Handel är negativt inställda till skatteförslaget och kallar det för ”ett slag i luften” och ”oseriöst”. Svensk Handels argument emot plastpåseskatten är följande: Det görs ingen skillnad på återvunna och miljövänliga påsar och ”vanliga” plastpåsar, den svenska plastpåsen är miljövänlig om man jämför med andra alternativ. Handelns arbete för att minska konsumtionen av plastpåsar har varit framgångsrikt tack vare flera bra initiativ och kan fortsätta utvecklas samt att antalet plastpåsar som skräpar ner våra stränder har halverats jämfört med förra året. Svensk Handel menar med dessa argument att förslaget är fel väg att gå för att skapa ett mer miljövänligt Sverige. De önskar istället att politikerna ska uppmuntra och hjälpa handeln, som redan idag arbetar för att minska användningen av plastpåsar, att fortsätta skapa miljövänliga påsar och utveckla nya initiativ som leder till minskad plastanvändning och istället fokusera på andra områden som påverkar vår miljö mer.
Reaktionen från konsumenterna har varit desto mer positiva då flera upplever att påsarnas pris nu kommer att vara en extra motivation till att återanvända plastpåsen och ser det som ett bra förslag för att hjälpa miljön. Enligt regeringen kommer ge 2,7 miljarder i skatteintäkter årligen.
Trade Partners Sweden vill uppmuntra varje handlare att fatta ett eget beslut kring vilka alternativ man vill erbjuda sina kunder, men gärna det mest hållbara alternativ som finns tillgängligt och att det är viktigt att utvecklingen fortsätter att drivas framåt.
Bild: Svensk Handel