Följande punkter brukar vara reglerade i agentavtal:
– Produkt (vilket varumärke/vilka produkter gäller avtalet?)
– Område (vilket område tilldelas agenten?)
– Ensamrätt (får agenten ensamrätt till området?)
– Provision (hur mycket provision ska agenten få och när ska den betalas?)
– Avtalstid (är avtalet tidsbegränsat eller gäller det tillsvidare?)
– Minimiförsäljning (måste agenten uppnå vissa försäljningskrav?)
– Kostnader (vem ska stå kostnader för t.ex. prover, mässor m.m.?)
– Konkurrensklausul (är agenten förhindrad att arbeta med andra varumärken?)
– Uppsägningstid och följder vid uppsägning (vilken uppsägningstid gäller och vilka rättigheter/skyldigheter uppkommer vid uppsägning?)
– Tillämplig lag och tvist (vilken lag gäller på avtalet och var ska tvister lösas?)
Som agent är man garanterad vissa minimirättigheter genom lag om handelsagentur, exempelvis viss uppsägningstid och avgångsvederlag, och dessa rättigheter är det inte möjligt att avtala bort i ett skriftligt avtal. Det är därför extra viktigt att vara uppmärksam på just sådana klausuler som inte regleras i lag om handelsagentur eller där parterna har större frihet att avtala om innehållet. Här är några tips kring sådana klausuler:
Säkerställ att det anges i avtalet att du som agent har rätt att få provision på alla avtal som träffas med kunder inom ditt område och att detta gäller även sådana avtal som huvudmannen träffar baserat på ordrar som kunderna själva har skickat in till huvudmannen eller som huvudmannen har tagit upp direkt från kunderna.
Om huvudmannen har angett att vissa kunder är undantagna från din rätt till provision eller att du har en lägre provision på vissa kunder, överväg noga om du är beredd att acceptera detta.
I ett avtalsförslag från huvudmannen anges ofta att agenten är skyldig att uppnå vissa försäljningsvolymer. Om agenten inte klarar detta kan det i avtalet anges att huvudmannen har rätt att frånta agenten ensamrätten till området, begränsa agentens område eller säga upp avtalet. Det innebär följaktligen en risk för agenten att acceptera denna typ av klausul. Beroende på hur stor avvikelsen är mellan de avtalade försäljningsvolymerna och de faktiska försäljningsvolymerna, kan huvudmannen även hävda att agenten har begått ett väsentligt avtalsbrott och agenten riskerar då att gå miste om ett eventuellt avgångsvederlag.
Försök i första hand att avtala bort minimiförsäljningsklausulen från avtalet. Om det inte är möjligt, säkerställ att de försäljningsvolymer som ni kommer överens om är realistiska för dig att nå upp till. Om huvudmannen tidigare har sålt sina varor i Sverige är de historiska försäljningssiffrorna ett bra underlag för dig att utgå från för att kunna avgöra om de föreslagna försäljningsvolymerna är rimliga. Ett annat alternativ är att försöka få huvudmannen att acceptera att försäljningsvolymerna enbart ska ses som ett mål som du ska försöka uppnå men inte är skyldig att uppnå. Det är även möjligt att avtala om att det inte ska utgöra ett väsentligt avtalsbrott om du missar att uppnå försäljningsvolymerna.
Det är vanligt att huvudmannen föreslår att agentavtalet ska innehålla en konkurrensklausul som förhindrar agenten från att arbeta med konkurrerande varor under avtalstiden. Som agent är det fördelaktigare att försöka förhandla bort denna typ av klausul då det ger dig större frihet i att åta dig flera agenturer. Om detta inte är möjligt, är det ett alternativ att specificera i avtalet vilka varor som ni anser är konkurrerande för att säkerställa att ni är överens om detta.
Ibland önskar huvudmannen att en konkurrensklausul ska fortsätta löpa även efter att agentavtalet har upphört och parterna har avslutat sitt samarbete. Som agent bör du försöka förhandla bort denna typ av skrivning då detta kan förhindra dig från att åta dig nya uppdrag efter avtalet har upphört och därmed negativt påverka din verksamhet. Det är värt att känna till att lag om handelsagentur ger agenten skydd såtillvida att en agent aldrig är bunden av en konkurrensklausul som avser en tid längre än två år efter att avtalet har upphört.
Har du frågor kring ett avtal som du ska teckna med en ny huvudman eller ett avtal som du redan har tecknat? Som medlem hos Trade Partners Sweden har du möjlighet att få hjälp av vår förbundsjurist Anna-Karin Abdon. Du når henne på anna-karin.abdon@abdonlaw.se eller på 0733344747.