Berätta om Leif Konfektion!
Jag började i branschen redan 1987 som lagerchef på ett företag i Borlänge som sålde huvudbonader, när de sedan behövde en ny säljare så blev det jag. Jag kunde redan sortimentet och kunderna kände mig. Jag jobbade med det ända tills det företaget avvecklades och då började jag fundera på nästa steg och det blev den sparken i baken jag behövde för att år 2004 starta eget. Kunderna fanns redan så jag tog med mig dem till vad som då blev, och fortfarande är, Leif Konfektion AB. Det var enkelt att fortsätta arbeta med kunderna som jag redan kände väldigt väl och verksamheten flöt på bra, så småningom kunde jag även expandera till Norge. Idag säljer jag produkter från Stetson och Seeberger och de har jag gjort ända sedan jag startade. Jag har även testat att sälja andra varumärken, men valde efter en tid att endast fokusera på de två – då det är de varumärken jag tror mest på.
Vi imponeras stort av dina framgångar, vad är ditt bästa tips för att driva ett framgångsrikt företag?
Jag tror att anledningen till att min verksamhet har fungerat så bra är att jag är mig själv. Jag har en enkel bas i mitt företag och genom att jag har varit mig själv och inte låtsats genom åren, har jag haft möjlighet att bygga upp förtroende, tillit genom ärlighet och transparens till mina kunder. Jag säljer två starka varumärken och det har såklart hjälpt till att ha en trygg bas att luta sig mot, men jag har också jobbat hårt och expanderat verksamheten. När jag började så hade Stetson 10-12 kunder i Sverige och jag har under åren arbetat upp den siffran till 200 stycken under en period. Idag har jag ramavtal med många kunder och jag är väldigt stolt över att exempelvis Naturkompaniet handlar av mig. En stor del i att jag har haft möjlighet att fokusera på säljandet och kundbemötandet är också att min fru även jobbar i företaget och tar hand om allt administrativt arbete. Vi har olika egenskaper och kompletterar varandra i gemensamt arbete, utan henne hade det aldrig gått. Jag väljer också att fokusera på kvalitet över kvantitet, vilket också är något mina kunder uppskattar.
Vad är det absolut bästa med ditt jobb?
Det bästa skulle jag nog säga är att jag kan styra över min egen tid. Det är väldigt skönt att jag kan ta med mitt jobb vart jag vill under de perioderna jag inte är ute och säljer. Säljperioderna är intensiva och roliga, men det har blivit enklare med B2B- plattformar där kunderna kan sköta sig lite mer själva. Det allra bästa är dock att vara egen.
Vi vet att du har mycket god relation till dina kunder, vad är dina bästa tips för att bibehålla goda relationer?
Jag ser mig själv och de butiker jag säljer till som ett team. De jag säljer är också produkter och varumärken jag tror på och står för. Det skapar tillit och förtroende till kunderna och de litar på mig. Jag är transparent och ärlig och kan förstå olika kunders situationer och anpassar min försäljning efter det. Jag känner mig också väldigt trygg och stabil i mig själv och min verksamhet, så mitt arbete blir inte stressat.
Vad ser du som höjdpunkten i ditt företagande?
Jag skulle säga att höjdpunkten i mitt företagande är att jag har möjligheten att vara egen. Jag är glad och stolt över att jag har jobbat mig till en punkt där jag kan arbeta med det jag vill och känna mig nöjd med det jag har. Jag känner inte att jag har missat något, jag vet att jag erbjuder kvalitet som jag står bakom och att det är jag som bestämmer. Produkterna jag säljer håller länge och jag anser inte man att säljer mer bara för att man finns på många ställen. Det har till och med blivit så att jag fått lyxproblemet att behöva säga nej till vissa kunder!