Under de senaste åren har vi pratat mycket om digitalisering av samhället. Hur kommer AI in i den bilden?
”AI kan ses som ett verktyg inom digitaliseringen som automatiserar många repetitiva uppgifter som människor utför. Med hjälp av AI kan vi hitta olika samband mellan data och händelser. I princip all information som kan sparas i digital form kan också processas av olika AI–algoritmer – bilder, text och ljud.”
Hur kan företag som arbetar med handel internationellt ta hjälp av AI?
”Alla industrier som har tillgång till någon typ av sparad information baserad på bilder, text och ljud (det vi ser, läser eller hör) som människor använder för att ta beslut och där svaren också kan vara repetitiva kan automatiseras med hjälp av AI. Exempel på detta idag är en chatbot som hjälper kunden att hitta rätt eller ett system som hjälper en anställd att få svar och hitta lösningen till ett problem som också uppfyller alla regler och lagar. Med hjälp av olika visualiseringstekniker kan man också visa samband mellan datainformation och händelser vilket kan göra det lättare för människan att förstå sammanhangen. Idag ser vi också att AI används inom logistiken för att följa och planera varutransporter, det är också möjligt att automatisera orderorkestrering med hänsyn till hållbarhet och liknande.”
Under din föreläsning berättade du om två grenar inom AI. Bilder och videos samt text och språk. Att visa upp sina produkter, material och funktionerna är väsentligt för våra medlemmar och nätverk. Kan du berätta lite mer om utvecklingen kring just bilder och videos och hur det kan förenkla vår vardag?
”Idag kan man använda AI för att generera en text som förklarar innehållet i en bild. På samma sätt kan man med hjälp av AI hitta bilder som innehåller de objekt som vi söker eller definierar med ord. Så vad vi gör är helt enkelt att utveckla videoredigeringstekniker där vi styr innehållet genom att ”prata” med programmet istället för att göra allt manuellt.Tekniken kan användas till att rikta information till en viss målgrupp. Ai lär sig vad ”vår” målgrupp gillar och hjälper oss att beskriva plaggen eller kombinera plagg till en bild som tilltalar ”vår” målgrupp?
När människor pratar om AI relaterar vi ofta till robotar och att robotar tar över våra liv. Är det en realitet eller är det så att robotar istället hjälper oss att fokusera på annat?
”Tanken är att man använder AI och robotar för att ta mer informerade beslut. Om vi har bra underlag om vad som kan vara viktigt för kunden så blir det också lättare för den som designar och producerar att ta sig fram i sin process. Vi ska inte se det som att man tar bort den kreativa delen och kanske också som en extra utmaning – hur behåller jag kreativiteten samtidigt som jag maximerar kundens behov? Jag ser det inte som en kompromiss, jag ser det som en extra möjlighet att ta hänsyn till olika typer av behov.”
Digitalisering och AI skapar möjligheter som är svåra att hantera och förstå intellektuellt. Det kan både vara skrämmande men också nervkittlande. Vad är ditt bästa råd för att hänga med på resan? Hur kan jag och mitt företag följa med i utvecklingen?
”En bra början kan vara att lära sig grunderna inom AI genom att gå en introduktionskurs som tex Elements of AI (https://liu.se/en/education/course/ete318). När man har lärt sig olika termer blir det också lättare att ta sig till nästa steg och hitta mer fokuserad information. Sedan kan du också titta på företag som Peltarion (www.peltarion.com) som har massor av konkreta exempel på var och hur AI används i olika industrier.”
Slutligen, har du några sista tips på vägen?
”Transformation tar tid och låt det ta tid. Det är lätt att underskatta tiden det tar att bygga upp nya processer. Det är svårt att gör allt själv. Använd er av ert nätverk, ert omgivande ekosystem och samarbeta med teknikbolag, skolor etc.”