Fokus låg bland annat på förändrade hyresförhållanden, den snabbt växande second hand-marknaden, hotet från piratkopiering på globala plattformar och en överblick för detaljhandels ekonomiska läge.
Under de senaste tre åren har butikslokaler sett en stadig ökning i hyrorna. Med hyresindex som nu förväntas på en lägre nivå tror Svensk Handel på en positiv utveckling för handeln, då det kan komma att resultera i lägre hyror vilket kan gynna butiksägare och ge dem bättre förutsättningar.
En annan tydlig trend är den starka tillväxten inom second hand. Enbart under maj månad 2023 omsatte den svenska second hand-marknaden hela 471 miljoner kronor. Det är uppenbart att intresset för begagnade varor, särskilt inom mode, har exploderat. Idag köper sex av tio konsumenter modeartiklar second hand. Två faktorer som driver denna utveckling är pris och unikitet – kunder lockas av möjligheten att hitta unika plagg till ett lägre pris.
Även om second hand-marknaden har ökat så är fortfarande den största marknaden inom detaljhandel förstahandsmarknaden. Det är därför viktigt att varumärken fortsätter att utveckla sina produkter och kollektioner då de har stora möjligheter att ta marknadsandelar.
Frågan ställdes om tillväxten inom second hand kommer att mattas av när ekonomin förbättras. Det finns en sannolikhet att tillväxttakten kan sakta ner när priskänsligheten minskar, men samtidigt finns ett intresse för hållbar konsumtion. Arbetar förstahandsmarknaden med hållbarhet och kvalité kan även andrahandsmarknaden fortsätta fungera med positiv utveckling.
Många butiker arbetar idag med en kombination av första- och andrahandsmarknaden. Det finns många möjligheter att både sälja bra kvalitetsprodukter som då också sedan kan säljas second hand, och varför inte i samma butik.
En ekonomisk problematik med försäljning av second hand-produkter är att de idag blir dubbelbeskattade, då 25 % moms tas ut varje gång en vara säljs, trots att den redan beskattats tidigare. Efter fyra försäljningar kan momsen uppgå till varans ursprungliga värde, källa Svensk Handel.
E-handeln blomstrade under pandemin, men det har därför gjort det svårt att mäta dess verkliga tillväxt. Trots detta har e-handeln hållit sig stabil och till och med ökat något i år. Det är framför allt inom vissa segment som e-handeln blomstrar, med nikotin-, apoteks- och skönhetsprodukter som särskilt framträdande.
Men trots dessa framgångar står handeln inför andra stora utmaningar, inte minst kopplat till piratkopiering och illegal handel via kinesiska plattformar. Piratkopiering kostar den svenska ekonomin cirka fem miljarder kronor årligen. Detta beror till stor del på att många av dessa produkter inte följer europeiska kemikalielagar och andra regelverk, vilket gör det svårt för myndigheter att övervaka och ingripa. Svenska myndigheter arbetar aktivt med att hitta lösningar, men det är en komplex och utmanande fråga, menar Martin.
Hur ser framtiden ut för modehandeln?
Det råder inga tvivel om att detaljhandeln, både fysiskt och online, står inför vissa förändringar. Med ökande konkurrens från alternativa försäljningskanaler, en stark tillväxt inom budgetvänlig second hand och problem med piratkopiering, kommer aktörer att behöva anpassa sig för att möta konsumenternas förväntningar.
Den växande andrahandsmarknaden kräver också att det finns en bra förstahandsmarknad. Det skapar plats för nya affärsmöjligheter med kombinerade butiker och e-handel. Starkare varumärken verkar vara en nyckelfaktor för framtida framgång.
Det verkar som att vi nu är på väg uppåt igen, avslutar Martin.