Stockholm Fashion District har byggt upp och utvecklat en unik möteplats för modebranschen genom att erbjuda en dynamisk plattform där designers, inköpare och branschaktörer kan mötas under hela året. Till skillnad från traditionella modemässor som sker en gång per säsong, arrangerar Stockholm Fashion District under året flera event, mässor och möten. Detta ger aktörer inom branschen möjlighet att inspireras, utvecklas och få värdefulla kontakter, allt under samma tak.
”Modeindustrin förändras ständigt, därför är denna unika mötesplats viktig för att spegla både den nuvarande marknaden och initiativ som driver branschen framåt, det stärker vår konkurrenskraft” säger Helena Waker, VD för Stockholm Fashion District.
Under Fashion Week Trade 12-16 augusti, som officellt invigs ikväll, öppnar Stockholm Fashion District upp dörrarna för årets största modeevent och mässa. 700 utställande varumärken, från mellan- till premiumsegment, kommer att visa sina kollektioner inom mode, skor och accessoarer för butiksägare, varuhus, e-handlare och inköpare från hela Sverige, såväl som internationellt.
Stockholm Fashion District (SFD) fungerar som en central mötesplats där företag kan få tillgång till resurser, utbildning och nätverksmöjligheter. Genom att skapa en inkluderande och lärande gemenskap med ansvarsfull handel i fokus bidrar SFD till att Sverige, som modeland, kan växa och blomstra, både nationellt och internationellt.
Samtidigt som Fashion Week Trade pågår, arrangerar Association of Swedish Fashion Brands (ASFB) ett event på Fotografiska Museet i Stockholm den 15 augusti. Där utforskas relationen mellan mode och identitet av en panel bestående av branschexperter.
”Världen omkring oss är definitivt mycket utmanande för vår bransch. Samarbete, flexibilitet och omställning är vägen framåt, och vi är en trygg aktör och en mötesplats för branschen. Tillsammans skapar vi energi för att hitta nya möjligheter.” säger Helena Walker, VD för Stockholm Fashion District.
Modeindustrin i Sverige är en betydande bidragsgivare till landets ekonomi, med en omsättning på 173 miljarder SEK och cirka 40 000 anställda. Sverige är känt för sitt fokus på innovation, entreprenörskap, hållbarhet och kreativitet – värderingar som återspeglas i modeindustrin.
Utöver de konventionella modemässorna som hålls två gånger om året, tillhandahåller Stockholm Fashion District en året runt-plattform för designers, kreatörer och inköpare att mötas. Genom att koppla svenska modeföretag till den globala marknaden, arrangerar området 22 försäljningsinriktade evenemang årligen, utöver sina 143 showrooms som är öppna året runt. Tillsammans med samarbetspartners och utbildningssessioner, stöttar Trade Partners Sweden med juridisk, logistisk och försäljningsexpertis. Organisationen stöder mode-, sko- och textilföretag året runt.
Fashion Week Trade pågår mellan den 12–16 augusti i Stockholm
Länk till program och registrering här
Länk till varumärkeslista här
Läs mer om ASFBs event på Fotografiska Museet här
För mer information om svensk modeindustri och dess omställning, läs Fashion Transformation Report här
Branschorganisationer omnämnda i detta pressmeddelande:
Stockholm Fashion District (SFD)
https://www.stockholmfashiondistrict.se
Trade Partners Sweden (TPS)
https://www.tradepartnerssweden.se/
Association of Swedish Fashion Brands (ASFB)
https://www.asfb.se/
Swedish Fashion Council (SFC), Fashion Transformation Report
https://www.swedishfashioncouncil.se/
Fakta om Stockholm Fashion District:
Presskontakt
Linda Ekström, Interim Head of Communications & Marketing, Stockholm Fashion District
+46 73 525 99 53, linda.ekstrom@tradepartners.se