Förklara kort vad korttidspermittering innebär!
“Korttidspermittering – eller korttidsarbete som det numera heter – innebär arbetstidsförkortning som kan genomföras i tre olika nivåer – 20, 40 eller 60 procent. Ett företag kan som mest gå ner till motsvarande tvådagarsvecka. Vid exemplet tvådagarsvecka kan företaget mer än halvera sina kostnader och den anställde får behålla större delen av heltidslönen. Staten finansierar resten.”
Vilka kan använda sig av denna del av regeringens krispaketet?
“Företag som kan visa på tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter att klara utmaningar till följd av covid-19. Svårigheterna ska vara orsakade utom arbetsgivarens kontroll och specifikt drabba företagets verksamhet. Det ska finnas stöd för korttidsarbete i centrala och lokala kollektivavtal. Har man inte kollektivavtal, så ska minst 70 procent av medarbetarna godkänna och delta i korttidsarbete. Arbetsgivaren måste ha använt sig av andra tillgängliga åtgärder för att minska arbetskraftskostnader. Stödet för korttidsarbete är ett rättighetsstöd för de företag som uppfyller kriterierna i regelverket. Ägare/arbetsgivare som omfattas är exempelvis aktiebolag, handelsbolag, föreningar och stiftelser. Det räcker med att vara ägare och enda anställd.”
Kan olika nivåer av arbetstidsförkortning finnas på arbetsplatsen?
“Som vi läser direktiven idag verkar det som att samma arbetstidsförkortning ska gälla alla arbetstagare.”
Vilka företag kan inte använda korttidspermittering, varför och hur kan de tänka istället?
”Enskilda näringslivsidkare kan inte få stöd för korttidsarbete. Inte heller företag under företagsrekonstruktion eller företag med obestånd, dvs företag som saknar förmåga att betala sina skulder och att denna förmåga inte är tillfällig. Det kan finnas kostnadsfri rådgivning att tillgå, läs exempelvis mer på företagsportalen Verksamts hemsida (se nedan länk) och stöd i din region eller kommun.”
När och hur ansöker man?
”Man ansöker om stöd hos Tillväxtverket från den 7:e april. Reglerna gäller retroaktivt från den 16 mars.”
Vad behöver man tänka på?
”Det går inte att ansöka om stöd före 7 april, alla ansökningar som inkommer före 7 april kommer att avvisas. Ansökan ska göras enligt de instruktioner som kommer att finnas tillgängliga.”
Hur arbetar ni mer för att stötta företag genom coronapandemin och de ekonomiska följder som företagen råkar ut för?
”Tillväxtverket arbetar för närvarande fram förslag, sk näringslivspaket, för att kunna stötta företag. Det är ännu inte klart vad dessa kan innebära i form av erbjudanden.”
En sista hälsning från Karin till alla företag som funderar på att ansöka är att läsa på och förbereda sig redan nu.
”Jag uppmanar alla företagare som kan omfattas av stödet att redan nu gå in och läsa på vad som gäller. Det är mycket text som ligger på Tillväxtverkets hemsida. Det är viktigt att i god tid förbereda sin ansökan.”
Läs mer om Tillväxtverket och stödpaketet:
https://tillvaxtverket.se/om-tillvaxtverket/samlad-information-om-covid-19/korttidsarbete.html
Löpande information till företagare finns på Verksamt.se.
Det finns andra krispaket som inte Tillväxtverket hanterar, exempelvis det som hanteras av det Skatteverket och som delvis också omfattar enskild näringsverksamhet. Det finns exempelvis sänkningar av avgifter och möjligheter till avsättningar till periodiseringsfonder som omfattar enskilda näringsidkare. I övrigt handlar det bl a om tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter och anstånd med skatter och avgifter.
Läs mer: Skatteverket.se