Annette Wärnlund och Anneli Klingberg
Berätta mer om din agentur!
Jag har varit i branschen i snart 30 år, jag tror att de rinner i mitt blod då min mamma också haft inredningsbutik i 45 år och min syster Susanne driver en egen klädbutik i Motala. Jag har arbetat med många olika varumärken under åren och haft många olika positioner, bland annat som agent, anställd och exportchef. Min agentur startade jag för 15 år sedan och jobbar idag tillsammans med min kollega Annette. Vi kompletterar varandra väldigt bra, jag ansvarar för försäljningen och Annette är kundservice och administratör för Joseph Ribkoff i NordenVi har arbetat tillsammans i sex år och vi har ett väldigt fint samarbete.
Vilken typ av produkter representerar ni och vilken marknad vänder ni er till?
Jag är Nordenchef för modemärket Joseph Ribkoff, dessutom är jag själv agent i Sverige och på Island samtidigt som jag också har agenter anställda under mig i hela Norden. Jag har sålt märket i sex år och fem och ett halvt av dem har varit via min egna agentur. Joseph Ribkoff är ett modemärke som designar klassiska och moderna plagg för den modemedvetna kvinnan. Plaggen är noggrant skräddarsydda med hög kvalitet och passform och detta har varit synonymt med märket ända sedan starten. Vi finns i boutiquer från norr till söder och på de ställen som har “det lilla extra”. Jag tycker det är ett roligt varumärke att jobba med, mycket på grund av den unika framtoningen i kläderna – är någon klädd i Ribkoff så ser man det!
Hur är er bransch idag och hur ser utvecklingen ut framåt?
Trots att många känner oro över inflation och världsläget väljer jag att vara positiv! Det öppnas inte lika mycket butiker som det gjorde förut och många har stängt, men det gör också att vi kan arbeta ännu närmare och starkare med de kunder och butiker vi har. Jag tycker också att det är viktigt att främja de fysiska butikerna för att skapa levande stadskärnor dit människor vill gå och handla.
Vilka är dina bästa tips för att lyckas som säljare i branschen?
Att vara passionerad för det arbetet och de varumärkena man jobbar med är otroligt viktigt. Arbetar man med passion kommer kreativitet och optimism på köpet. Det är viktigt att alltid se möjligheter, för de finns alltid. Jag har ständigt kunden i fokus och är lyhörd, jag arbetar väldigt individuellt med mina kunder och det ser inte lika ut för alla. Butikerna har olika förutsättningar och det är något som man måste vara uppmärksam på. Det är viktigt att tänka på hur vi, tillsammans med kunden, kan utvecklas och göra det bästa, samt vilka individuella mål vi vill sätta.
Vad skulle du säga är er största tillgång och er största utmaning?
En stor tillgång är de unika kläderna och att de fortfarande känns relevanta trots att varumärket funnits i 65 år. Vi arbetar också “hands on” när vi arrangerar kunddagar och modevisningar, ofta åker jag ut till butikerna och hjälper till att styra ihop evenemangen . Det möjliggör att jag själv kan jag marknadsföra märket och ge kunderna en direkt koppling till Ribkoff, mer än att det bara hänger på en galge i en butik. Att alltid finnas där för kunden och ge en snabb och bra kundservice är grundläggande. Här vill jag också komma tillbaka till vikten av att ha levande stadskärnor och fysiska butiker, det är ett bra sätt att attrahera kunder från de mindre orterna att komma in till städerna. Utmaningarna är liknande som för många andra, det är osäkra tider ekonomiskt, men jag väljer som sagt att vara positiv och se möjligheterna istället för hinder.