”Vi på Cook n Bloom arbetar som distributörer för varumärken som erbjuder köksredskap som får kockar att blomstra i köket och vår ambition är att förse den nordiska marknaden med nya och hållbara kvalitetsprodukter. Vi som driver Cook’n Bloom är Anne-Lie Rosenqvist och Åsa Iggström och vi är två passionerade foodies med smak för kvalité och sinne för det goda. Förutom vår stora passion för matlagning har vi tillsammans mångårig yrkeserfarenhet från B2B & B2C inom mat & dryck, foto, relationsmarknadsföring, digital affärsutveckling, sälj & kundrådgivning. Vi har också en stor passion för miljön och gemensamt för de produkter vi representerar är att de karakteriseras av att de är hållbara över tid. Cook’n Bloom vänder sig till nischade köks-, grill- och inredningsbutiker som söker det där lilla extra, dessutom arbetar vi med ambitiösa restauranger, hotell samt cateringfirmor, köksinredningsbutiker och presentföretag.”
Namnet Cook’n Bloom är så härligt! Hur kom ni fram till det?
”Haha, vi har fått många frågor och kommentarer kring det. Vi satt helt enkelt och spånade kring ord som hade med matlagning och nöjet i att skapa i köket att göra. Anne-Lie har en liten anknytning till floristyrket och man kan ”bloom in the kitchen” på olika sätt. Efter att ha satt upp hundra post-it lappar på väggen med olika ord kokades det till slut ner till just Cook’n Bloom. Vi kände direkt att det var det rätta namnet!”
Ni är distributörer för 12 olika varumärken som erbjuder produkter som passar både proffskockar och amatörer som vill briljera i köket. Vad är viktigt för er när ni väljer vilka varumärken ni vill arbeta med?
”Vi söker efter produkter som matchar varandra i vår portfolio och som är genuina och rustika. Våra produkter ska hålla över tid och inte styras av designtrender och nya färger exempelvis. Vi letar kontinuerligt efter produkter i gedigna material såsom, trä, läder, gjutjärn etc. och produkter för både inne- och uteköket eftersom vi även har grillar och grillredskap i vårt sortiment.”
Ni arbetar både med restauranggrosssister och butiksåterförsäljare. Ser införsäljningen hos er olika ut beroende på om det är en grossist eller butik?
”När det gäller restauranggrossister så gäller det naturligtvis att vara relevant med val av produkt för restaurang. Detta gäller ju också för införsäljning till butik beroende på typ av butik ex. ren köksbutik eller koncept/inredningsbutik. Skillnaden är volym och syfte till inköpet.”
Julen närmar sig och många kommer att spendera mycket tid i köket, vilken typ av köksverktyg rekommenderar ni att ha hemma?
”Det är mycket som ska skäras och röras och tillagas till julbordet. Så naturligtvis är några knivar i olika storlek och träredskap av olika slag bra att ha. Dessutom kommer vi att använda våra populära stekbleck både i ugnen och på grillen. Julen handlar ju om att servera mat för många, så en snygg och bra skärbräda som du även kan använda till att servera på är bra, och då är även de rustika stekblecken bra.”
Slutligen, varför är ni medlemmar i Trade Partners Sweden?
”Eftersom vi gav oss in i en helt ny yrkesroll som distributörer och i en helt ny bransch sökte vi aktivt efter en branschorganisation som skulle kunna hjälpa oss med avtal och andra relevanta frågor. Trade Partners Sweden var ett självklart val och den allra första branschorganisationen som vi blev medlemmar i.”
Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.