Berätta om Stackelbergs, hur började allt?
Stackelbergs startade 2009 och då först som en agentur och ett distributionsföretag. Vårt första uppdrag var att bli licenstagare till dåvarande Canada Goose Home, där vi gjorde hela konceptet från start till mål, vilket var jättekul! Vi drev det dotterbolaget fram till december 2015, men då licensavgifter blev för kostsamma valde vi att gå en annan väg, men vi lärde oss allt om textil, dun, ull och vikten av certifieringar redan då. Stackelbergs som företaget ser ut idag, har funnits sedan 2014 och har nu växt till att idag vara en av de större aktörerna i vår nisch i Europa. Det tycker vi är så kul!
Vilken typ utav produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till?
2011 fick vi möjligheten att ta över distributionen av det Irländska varumärket Foxford. De gjorde bland annat en liten kollektion av mohairplädar och den försäljningen gick bättre och bättre här i Skandinavien. När möjligheten dök upp att få kontakt med en fabrik i Sydafrika kunde vi starta upp en egen linje och kollektion av mohair, där ullen kommer från just Sydafrika. För några år sedan ville vi ta företaget till en högre nivå och valde att renodla och fokusera på tillverkning till kvalitetsprodukter av ull. Främst gör vi plädar i mohairull, men vi gör också produkter av kashmir, merinoull och alpacka till våra kollektioner. Vår största marknad är Sverige, men under senare år har vi även etablerat ökad försäljning och export till bland annat Tyskland, Schweiz, Österrike, England, Belgien och Frankrike.
Hållbarhetsfrågan står högt på agendan i dessa tider, hur är det inom er bransch och hur arbetar ni med hållbarhet?
Tidigt bestämde vi oss för att försöka tillverka så ”rena” produkter som möjligt. Men andra ord – att välja bort artificiella konstfibrer så mycket som möjligt. Vilket har visat sig vara ett lyckokast med tanke på hur synen på naturmaterial och tillverkning har utvecklats. Vi tillverkar gärna så nära råvarukällan som möjligt, vi försöker besöka och ha god insyn i hur produktion och skötsel sker. Vi besöker farmar, auktioner och fabriker på egen hand för ökad insyn och kontroll. Just mohair är en av Sydafrikas största och viktigaste exporter, så vår uppfattning är att de är synnerligen noga med sin hantering och kontroll av djurhantering och infärgning av fibrer. Mohair har relativt nyligen fått en egen certifiering – Responsible Mohair Standard (RMS), vilket möjliggör helt kontrollerad tillverkning hela vägen. Faktum är att vi har tagit fram den första pläden tillverkad i RMS mohair i världen åt företaget ARKET, vilket vi så klart är jättestolta över. Målet är att hela kollektionen ska vara just certifierad.
Vad tror du är de viktigaste ingredienserna för att lyckas med det ni gör?
Vi kan inte säga att vi har någon framgångsmodell som vi följer. Men ett tips är att våga fokusera och bli bäst på det man gör, men också att bättra på kunskaperna och hålla sig uppdaterad. Just nu händer det jättemycket spännande inom textila material och det är viktigt att följa med den utvecklingen för att fortsätta finnas kvar även imorgon. Vi har nästintill dubblerat vår försäljning efter att vi tog steget mot att ”bara” jobba med plädar i ull, och valde bort allt annat. Lite otippat för mig men sant.
Hur er bransch ut idag och hur ser du utvecklingen ut framåt?
Just inredningsbranschen visade sig vara lite av en vinnare under coronapandemin. Folk stannade hemma och inredde i stället för att resa och ta sig ut. Säkerligen kommer det nu en liten mer återhållsam tid i samband med ökade kostnader med tanke på inflation och liknande. Men vi ser positiva trender där just produkter av kvalitet, som är tillverkade på ett hållbart sätt med transparent insyn för kunden, ökar intresset. Kunden köper något färre produkter, men av bättre kvalitet.
Stackelbergs på sociala medier:
Instagram: @stackelbergs
Facebook: @Stackelbergs