Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss

Senaste nyheterna

  • 2025-04-24
    Med ETS-kraven runt hörnet är det dags att agera – vi hjälper dig säkra en grönare och mer kostnadseffektiv logistik
    Läs mer
  • 2025-04-09
    Trade Partners Sweden deltog vid ICC Sveriges högnivåseminarium om framtidens handel
    Läs mer
  • 2025-03-03
    Handelspolitiska reflektioner efter supervalåret 2024: Navigera utmaningar under 2025
    Läs mer
  • 2025-02-27
    Nytt samarbete med Nordiska Textilakademin för att stärka branschens kompetens inom hållbarhet
    Läs mer
  • 2025-02-27
    EU:s nya producentansvar för textilier – en viktig milstolpe för branschen
    Läs mer

Månadens medlem: Helena Simeonsson Agenturer

År 2007 startade Helena Simeonsson sin egna agenturfirma Helena Simeonsson Agenturer, där hon representerar och säljer varumärken inom damkläder och accessoarer. Förutom att vara medlem i Trade Partners Sweden, har Helena ett showroom i Stockholm Showroom. Vi passade på att fråga henne om hur allt började, vad som är det absolut bästa med att driva agentur och vad hon tror är den största utmaningen för branschen i dagsläget. 

Berätta om Helena Simeonsson Agenturer, hur började allt?
“Jag har jobbat 14 år med Gula Sidorna på bland annat deras Nyckelkundsavdelning. Där lärde jag mig allt jag kan om försäljning och kundrelationer. När jag blev mammaledig sålde jag barnkläder via Lingon & Blåbär för att känna att jag ”jobbade” fortfarande, då kom jag i kontakt med flera kreativa mammor, bland annat en som tillverkade smyckesetuier som hon tyckte jag skulle sälja. Det resulterade i att jag visade min frisör dessa och hon tyckte jag skulle sälja smycken, hon hade en kompis som letade en säljare. Vad jag inte visste var att hon ville ha en agent som skulle sälja till butiker. Det hade jag aldrig gjort tidigare och hade absolut inget kontaktnät bland butiker. Men hon sa ‘jag har hört att du är duktig, så jag skickar min smyckeskollektion till dig’ – hjälp!!

Men jag startade mitt egna företag där och då 2007, startade från absolut noll. Det ena ledde till det andra och till slut blev jag med klädagentur Container och de ville att jag skulle ta över deras showroom på Modecenter, så då blev jag med showroom också, tror det var 2010.”

Vilken typ utav produkter representerar du och vilken marknad vänder du dig till?
“Jag säljer damkläder och accessoarer. Jag säljer sex olika märken, varav två är varumärken inom accessoarer och innefattar bland annat väskor, sjalar, bälten, sandaler och strumpor.”

Vad är det bästa med att driva en agentur?
“Det är helt klart att jag får jobba med det jag älskar. Jag älskar ju mode och kläder! Det bästa är också att jag har fördelen att själv få välja vilka märken jag jobbar med, jag tar ju bara in de märken jag själv älskar.

När jag startade mitt företag var mitt motto och drivkraft även ‘inte ytterligare en idiot till chef‘, nu får jag vara min egna idiot i så fall. Jag jobbar stenhårt och jättemycket men jag älskar min frihet att inte behöva fråga någon om jag får gå till tandläkaren, ta en välbehövlig sovmorgon om jag jobbat sent eller om jag kan ta en dag ledigt. Jag bestämmer själv och det är värt hur mycket som helst för mig.”

Vad är det svåraste att driva en agentur?
“Det svåraste med att vara helt egen är att jag är ensam om alla beslut, har inget bollplank. Jag fattar alla beslut själv.”

Hållbarhetsfrågan står högt på agendan i dessa tider, hur är det inom din bransch och hur arbetar Helena Simeonsson Agenturer med hållbarhet?
“Jag har flera märken som kommit mycket långt vad gäller hållbarhetsfrågorna, så som Thought och Zilch. De tillverkar enligt Fairtrade och med många olika certifieringar.”

Vad skulle du säga är den största utmaningen för din bransch idag?
“Den största utmaningen idag hoppas jag vi har haft bakom oss, både med en tuff tid och mycket skriverier om butiksdöd med mera. Och sedan en tuff pandemi på det. Jag tror att nu kommer det positiva tider för butiker och oss agenter – har man haft ett bra samarbete genom en tuff tid så har man en mycket bra grund att stå på när allt lossnar.

Just nu känns det som om transportsektorn är ett stort problem, inte bara i vår bransch utan i alla branscher – det är leveransförseningar vi aldrig haft förut.”

Vad tror du är de viktigaste ingredienserna för att lyckas med det du gör?
“Jag är helt övertygad om att man måste förstå att affärer görs mellan personer och inte företag. Kundrelationer är A och O för att lyckas. Det är med dina relationer du går vidare. Märken kan komma och gå, men relationen mellan mig som agent och butiksägare fortsätter ofta till ett annat märke om jag tvingas byta märken. Jag tror att jag är känd för att försöka göra allt för mina kunder, allt som står i min makt. Att jag är väldigt tillgänglig och nåbar.”

Hur din bransch ut idag och hur ser utvecklingen ut framåt?
“Det har varit en tuff tid i det senaste, men trots det känns det som att branschen har klarat sig relativt bra. I och med att vaccinationerna har kommit igång så känns det ändå mer hoppfullt nu än vad det gjorde för ett år sedan, men hur det ser ut framåt kan man ju dock inte riktigt veta. Nu hoppas jag bara på en positiv utveckling framåt.” 

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!