Berätta om Bitte Kai Rand, hur började allt?
Bitte Kai Rand studerade på Danmarks designhögskola och redan ett år efter att hon tog examen startade hon sitt eget varumärke 1981. Hon köpte då ett litet företag som tillverkade stickade kläder och i en källare gjorde hon måttbeställda plagg till privata kunder. När några av hennes saker kopierades av ett större varuhus blev hon år 1983 motiverad att starta sitt eget grossist varumärke. I samband med detta träffade hon sin man och affärspartner Michael Rand, som fortfarande är CEO i verksamheten, och märket började snabbt exportera till ett stort antal länder. I början bestod kollektionen uteslutande av stickade plagg med hög grad av konfektion, men har idag utvecklats till att täcka hela paletten av kläder. Drivkraften hos Bitte är att design skall vara roligt och vill ständigt försöka förnya sig. Tidlöshet, kontraster, färger, funktionalitet och kvalitet är nyckelord för hennes kollektioner.
Vilken typ utav produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till?
Kollektionerna innefattar hela spektret av kläder, från ytterkläder till t-shirts. Detta dels förför att vi själva har ett antal butiker. Våra särskilt viktiga produktgrupper är klänningar och byxor. Våra kollektioner vänder sig till kvinnor, som kan relatera till Bitte Kai Rands tolkning av mode.Vi designar inte till en speciell kroppstyp eller ålder, utan till en nyfiken, självständig tjej eller kvinna som delar någon av våra värderingar och som vill skapa sitt eget uttryck. Vi säljer främst till multibrand -butiker, men har även egna butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Vad tror ni är det viktigaste för att sticka ut i modebranschen idag? Och hur har ni anpassat er till det?
En tydlig definierad designprofil som ger ett unikt uttryck. Idag finns det alldeles för många märken som ser likadana ut. En av våra styrkor är att vi har ett tydligt DNA i vår design, vilket skiljer oss från våra konkurrenter. Så vi känner fortfarande att vi ”sticker ut” på ett relevant och kommersiellt sätt. Vi har inte anpassat oss medvetet för att ”sticka ut”, det faller sig naturligt om vi är trogna vårt DNA och ger plats för att vi ska ha möjlighet leka designmässigt.
Vad är skulle ni säga är Bitte Kai Rands största styrka?
Återigen, vår tydliga designprofil – och att våra kläder är så pass tidlösa och sköna att bära, konsumenten har glädje utav plaggen i många år och där spelar vår kvalitet också in. Samtidigt vänder vi oss till många olika typer av kvinnor.
Hållbarhetsfrågan står högt på agendan, hur arbetar ni med hållbarhet?
Varaktighet är ju den mest avgörande komponenten till att minska miljöbelastningen. Kvalité och hållbarhet har alltid varit en helt naturlig faktor i vårt sätt att tillverka kläder. Det kräver också att själva designen och looken är ”hållbar” på så sätt att den ska vara moderiktig att bära i flera säsonger. Vi testar och provar alla nya kvaliteter innan vi tar in dom i kollektionen. Det kan hända att vi lägger till lite polyester i vissa byxor för att öka mått-stabiliteten och hållbarheten. Dessutom använder vi i stor utsträckning certifierade material, vi är bland annat FSC-certifierade som verksamhet.
Om ni skulle se in i framtiden, hur tror ni utvecklingen ser ut framåt för modebranschen?
Hållbarhet – eller snarare minskad miljöpåverkan, kommer att bli en ännu större fokuspunkt för modeindustrin. Trots att tillväxten i onlineförsäljningen troligen kommer att fortsätta, ser jag att detaljhandeln kommer att stabiliseras i den utsträckning att butikerna vet hur de ska ge konsumenterna upplevelser och interaktion.
Bitte Kai Rand på sociala medier:
Instagram: @bittekairand
Facebook: @BitteKaiRand