Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss

Senaste nyheterna

  • 2025-04-24
    Med ETS-kraven runt hörnet är det dags att agera – vi hjälper dig säkra en grönare och mer kostnadseffektiv logistik
    Läs mer
  • 2025-04-09
    Trade Partners Sweden deltog vid ICC Sveriges högnivåseminarium om framtidens handel
    Läs mer
  • 2025-03-03
    Handelspolitiska reflektioner efter supervalåret 2024: Navigera utmaningar under 2025
    Läs mer
  • 2025-02-27
    Nytt samarbete med Nordiska Textilakademin för att stärka branschens kompetens inom hållbarhet
    Läs mer
  • 2025-02-27
    EU:s nya producentansvar för textilier – en viktig milstolpe för branschen
    Läs mer

Månadens medlem juli 2022: Larson’s Agentur AB

Larson’s Agentur AB är en agentur med stort miljöfokus som levererar kvalitetstyger från vävare i hela Europa. I juli 2022 utsågs agenturen och ägaren Ulla Larson till månadens medlem hos oss på Trade Partners Sweden. Nedan kan du läsa en intervju med Ulla där hon bland annat berättar om sitt arbetssätt, företagets miljötänk och hennes intressanta tankar kring framtiden för branschen.

Foto: Ulla med sina barn fotograferade av Matilda Fors, Fors Foto i Borås / Tygprov

Berätta om Larson’s Agentur AB, hur började allt?
I över 20 år har Larson’s skapat sig ett namn inom textilindustrin genom att värdera personliga relationer till både huvudmän och kunder. Larson’s arbetar med olika typer av kunder och är en stark aktör inom uniform-, sjukhus- och skyddskläder. Vi tillhandahåller också material till många av de välkända svenska varumärkena, de som söker mer raffinerade och delikata tyger. Som företag är vi också stolta att representera huvudsakligen Europeiska leverantörer som följer EU´s lagar, REACH och har Ökotex-certifikat. Flera leverantörer jobbar med Fairtrade samt med Ökotex STeP. Europeisk standard är en kvalitet att vara stolt över.

Själv har jag en gedigen bakgrund inom textilindustrin. Jag startade karriären med att utbilda mig inom textil, materiallära, sömnad, vävning och mönsterkonstruktion. På detta följde arbete som kvalitetskontrollant på en postorderfirma i Borås för ett senare erbjudas en roll på inköpssidan. När tanken senare spirade på att starta eget, gavs det en möjlighet att representera framför allt Europeiska vävare. Genom min erfarenhet från olika positioner inom textilindustrin har jag en stor förståelse från alla delar i produktionslinjen – och kan därför hjälpa kunderna att finna bra lösningar.

Vilken typ utav produkter säljer du och vilken marknad vänder du dig till?
I portföljen finns “organic cotton” enligt GOTS, BCI, återvunnen PET och vi deltar i  “cirkulära projekt”. Detta medför att vi kan garantera att produktionen är gjord med god standard, inget barnarbete, inga farliga kemikalier och låga CO2 utsläpp där även transporterna minimeras. Vår starka moral ger kunderna en slutprodukt att vara stolt över. Med kontor i Kungsbacka ger Larson’s sina kunder alltid god service och snabba svar på sina frågor. Våra leverantörer är Europeiska vävare och kunderna de som tänker mer på miljö och en lång livscykel på plaggen.


Foto: Tygprover

Vad är det bästa med att driva en agentur?
Att ha långvarade relationer med sina leverantörer och att du själv bestämmer hur mycket du vill jobba. Att faktiskt kunna påverka kunderna till att göra aktiva miljöval.

Vad tror du är det viktigaste för att sticka ut på marknaden idag? Och hur har du anpassat dig till det?
Svårt att sticka ut när allt går så fort, men Larson’s har alltid varit fokuserad på europeiska tyger och kvalitet: det känns som om trygghet i dessa tider kan vara en positiv egenskap. Informerar också gärna för kunden om hur de kan tänka miljömedvetet.

Hållbarhetsfrågan är väldigt aktuell i din bransch, hur arbetar du med det?
Jag jobbar bland annat med GOTS, Recycle GRS, Bluesign, Ökotex Step, BCI Cotton och FSC.

Vad tror du är de viktigaste ingredienserna för att lyckas med det du gör?
Att alltid ge allt för att det ska fungera bra och lätt för kunden, men inte tveka utan att vara rak och tydlig med informationen, även om det ibland är negativa besked.

Om ni skulle se in i framtiden, hur tror ni utvecklingen ser ut framåt för branschen?
Fler kommer att producera närmre konsument. Den unga generationen kommer att köpa mer miljömedvetet. Den nya typen av konsument köper färre produkter, men till ett högre pris. Hållbarhet är det nya normala – istället för alla tags som hänger med reklam om bland annat GOTS, BCI och RPet, så kommer plaggen att vara ”strippade”.

 

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!