Foto: Ulla med sina barn fotograferade av Matilda Fors, Fors Foto i Borås / Tygprov
Berätta om Larson’s Agentur AB, hur började allt?
I över 20 år har Larson’s skapat sig ett namn inom textilindustrin genom att värdera personliga relationer till både huvudmän och kunder. Larson’s arbetar med olika typer av kunder och är en stark aktör inom uniform-, sjukhus- och skyddskläder. Vi tillhandahåller också material till många av de välkända svenska varumärkena, de som söker mer raffinerade och delikata tyger. Som företag är vi också stolta att representera huvudsakligen Europeiska leverantörer som följer EU´s lagar, REACH och har Ökotex-certifikat. Flera leverantörer jobbar med Fairtrade samt med Ökotex STeP. Europeisk standard är en kvalitet att vara stolt över.
Själv har jag en gedigen bakgrund inom textilindustrin. Jag startade karriären med att utbilda mig inom textil, materiallära, sömnad, vävning och mönsterkonstruktion. På detta följde arbete som kvalitetskontrollant på en postorderfirma i Borås för ett senare erbjudas en roll på inköpssidan. När tanken senare spirade på att starta eget, gavs det en möjlighet att representera framför allt Europeiska vävare. Genom min erfarenhet från olika positioner inom textilindustrin har jag en stor förståelse från alla delar i produktionslinjen – och kan därför hjälpa kunderna att finna bra lösningar.
Vilken typ utav produkter säljer du och vilken marknad vänder du dig till?
I portföljen finns “organic cotton” enligt GOTS, BCI, återvunnen PET och vi deltar i “cirkulära projekt”. Detta medför att vi kan garantera att produktionen är gjord med god standard, inget barnarbete, inga farliga kemikalier och låga CO2 utsläpp där även transporterna minimeras. Vår starka moral ger kunderna en slutprodukt att vara stolt över. Med kontor i Kungsbacka ger Larson’s sina kunder alltid god service och snabba svar på sina frågor. Våra leverantörer är Europeiska vävare och kunderna de som tänker mer på miljö och en lång livscykel på plaggen.
Foto: Tygprover
Vad är det bästa med att driva en agentur?
Att ha långvarade relationer med sina leverantörer och att du själv bestämmer hur mycket du vill jobba. Att faktiskt kunna påverka kunderna till att göra aktiva miljöval.
Vad tror du är det viktigaste för att sticka ut på marknaden idag? Och hur har du anpassat dig till det?
Svårt att sticka ut när allt går så fort, men Larson’s har alltid varit fokuserad på europeiska tyger och kvalitet: det känns som om trygghet i dessa tider kan vara en positiv egenskap. Informerar också gärna för kunden om hur de kan tänka miljömedvetet.
Hållbarhetsfrågan är väldigt aktuell i din bransch, hur arbetar du med det?
Jag jobbar bland annat med GOTS, Recycle GRS, Bluesign, Ökotex Step, BCI Cotton och FSC.
Vad tror du är de viktigaste ingredienserna för att lyckas med det du gör?
Att alltid ge allt för att det ska fungera bra och lätt för kunden, men inte tveka utan att vara rak och tydlig med informationen, även om det ibland är negativa besked.
Om ni skulle se in i framtiden, hur tror ni utvecklingen ser ut framåt för branschen?
Fler kommer att producera närmre konsument. Den unga generationen kommer att köpa mer miljömedvetet. Den nya typen av konsument köper färre produkter, men till ett högre pris. Hållbarhet är det nya normala – istället för alla tags som hänger med reklam om bland annat GOTS, BCI och RPet, så kommer plaggen att vara ”strippade”.