På bilden ovan syns Marie när hon ställer ut på vår mässa Fashion Week Trade i Stockholm Fashion District, februari 2023.
Berätta om Addme, hur började allt?
Det hela började med att jag sålde de sju butiker i Stockholm som jag drivit under 13 år. Efter försäljningen visste jag inte riktigt vad jag skulle göra, men blev då kontaktad av en av de väskleverantörer jag arbetat med under butikstiden. De ville anställa mig för att börja sälja accessoarer för Panos Emporio. Jag behövde fundera någon dag, men landade i att tacka ja till erbjudandet men med villkoret om att jag skulle starta ett nytt eget bolag och bli agent. Efter att jag startat upp med att sälja väskor för Panos Emporio under ett par månader ringde självaste Panos upp mig, han frågade om jag inte kunde tänka mig att sälja hans badkläder också. Jag tackade ja till även detta och sålde badkläder i 12 år. Det var en väldigt rolig tid, Panos Emporiors hade sin “storhetstid” under denna period och det var mycket roligt som hände, många kändisar och stora fester. Jag var också den som startade den första Panos Emporios butiken i Gallerian i Stockholm, den drev jag parallellt i 3,5 år.
Efter att jag arbetat med Panos Emporio i 12 år så bestämde jag mig tillsammans med Martin, min nuvarande kollega som som var en gammal bekant från tiden då jag drev butikerna oss för att jobba ihop. . Jag sa upp mig och vi började ett samarbete tillsammans med hans väskmärke, NYPD. Vi har sedan dess haft ett fantastiskt samarbete, vi har tillsammans sålt olika typer av produkter men just nu säljer vi endast NYPD, Springfield, Delsey Paris, Biba Barcelona och jag själv Ciclon från Madrid.
Vilken typ av produkter säljer ni och vilken marknad vänder ni er till?
Vi säljer väskor, resväskor och smycken via detaljhandeln och finns på den svenska, norska och danska marknaden. Förutom försäljning hos detaljhandlare, kan man även hitta våra våra produkter på flygplatser, båtar och i olika webbshoppar.
Vad tror ni är de viktigaste ingredienserna för att lyckas med det ni gör?
Ett bra samarbete mellan oss och kunderna är ett absolut måste, men såklart även att ha bra produkter, och vi försöker alltid att förbättra dem. Vi lyssnar väldigt mycket på våra kunder och gör de ändringar dem önskar. Något vi alltid arbetar med är också att leta efter nya kunder, det är alltid någon som lägger ner eller försvinner. Vi siktar alltid på att ha kvalitativa produkter som slutkunden uppskattar.
Hur ser er bransch ut idag och hur ser utvecklingen ut framåt?
Alla har ett behov av väskor och resväskor och vi behöver aldrig oroa oss för väder eller liknande omständigheter, vilket är väldigt skönt! Att satsa mer på återvunna material i både väskor och resväskor tycker jag är ett måste för framtiden. Gällande försäljning i butiker är det naturligtvis så att vissa stänger ner, men vi ser också att de hela tiden kommer nya.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
Jag skulle säga att det absolut roligaste är mötet med mina kunder, det är då jag trivs som bäst! Sedan tycker jag att det är väldigt roligt att ta fram de nya kollektionerna inför den kommande säsongen.
Addme på sociala medier:
Instagram: @addmeab