Kan du berätta om hur Kaanda Beach Life startade?
Jag hade goda vänner på besök som klagade på att det inte fanns badkläder att köpa när jag bodde i Thailand. Det var då mannen till min väninna, som arbetat med kläder i Borås, som föreslog att jag skulle träffa hans kompis Erik i Hong Kong. Jag flög dit och Erik uppmuntrade mig att till en början sälja hans märke först, så det gjorde jag men efter ett år ville jag ta steget att själv starta eget.
Hur blev du etablerad i Sverige?
År 2019 flyttade jag tillbaka till Sverige. När vi kom till Sverige visste jag egentligen ingenting om branschen, så allt blev väldigt nytt. Här var det bland annat nytt för mig att sälja till återförsäljare eftersom vi i Thailand har egna butiker.
Signatur-baddräkterna är de med vågformade kanter, i olika modeller och med olika kanter. Det blev lite av vår dörröppnare i Sverige.
En annan väg till framgången var att Amelia gillade baddräkten och hade den på sig på omslaget av en Amelia-tidning 2021. Vid den här tiden hade också Amelia en egen webbutik som köpte in Kaanda Beach Lifes baddräkter. Många väljer också att handla mer än en gång eftersom vi erbjuder matchande cover-ups, så som klänningar, shorts och tunikor.
Hur jobbar ni med hållbarhet?
Vi har gjort en medveten satsning på hållbarhet. Baddräkterna tillverkas i Kina med återanvänt polyamid och elastan, och under de senaste fem åren har vi använt återvunnet material. Våra cover-ups gör vi mestadels i Indien, samt klänningarna och skjortorna.
Kaanda Beach Life har varit medlemmar i Trade Partners sedan 2019 och deltog för första gången i Fashion Week Trade i augusti förra året och ska vara med nu i augusti igen. Med en stark förståelse för marknaden och en växande kundbas ser framtiden ljus ut. Katarina Bonér som är grundare och ägare till företaget har inte bara lyckats fylla en nisch på marknaden utan har också bidragit till att höja standarden för hållbara och stilfulla badkläder.