Foto: Lena och Johanna
Berätta om 7EAST, hur började allt?
Både mamma Lena och dotter Johanna har ett livslångt intresse för smycken, mode och design. Utöver det har Lena dessutom hela 30 års erfarenhet i modebranschen, som grundare av modebutiken Nicco i Halmstad. Startskottet för 7EAST kom när Lena kände att hon inte hittade de accessoarer hon letade efter till sin butik hos befintliga varumärken.
Hon ville hitta ett komplett accessoarvarumärke för dam och herr med både sjalar, smycken, slipsar, flugor och näsdukar. Det skulle vara enkelt att kunna göra inköp och det skulle vara ett varumärke som hjälpte butiker snarare än konkurrerade med dem. En kravlista som inte någon av hennes leverantörer kunde leva upp till. Det fick henne att vilja göra något eget. Tillsammans reste Lena och Johanna runt i världen för att samla inspiration och i Kina fick de kontakt med en fabrik som kunde tillverka deras design i små kvantiteter. Detta blev startskottet för 7EAST. Idag finns 7EAST i flera länder i Europa med över 250 återförsäljare.
Berätta mer om era produkter och den marknaden ni vänder er till.
Idag är 7EAST ett välutvecklat accessoarvarumärke med smycken och sjalar för både dam och herr samt slipsar, flugor och näsdukar. Vi riktar oss främst mot modebutiker där våra produkter fungerar som merförsäljning och som en extra service mot kunden. Men även livsstilsbutiker är en stor del av våra återförsäljare.
Vad tror ni är det viktigaste för att sticka ut på marknaden idag? Och hur har ni anpassat er till det?
Efter pandemin tror vi att alla känt att det viktigaste man kan göra för att sticka ut är att samarbeta, att ta hand om sina kunder och ge de en riktigt bra service. Vi är ju ett litet familjeföretag och det tror vi är vår absolut starkaste styrka, det gör att vi kan ge personlig service såväl till våra små som våra absolut största återförsäljare. För oss är alla återförsäljare lika viktiga.
Foto: Några av de vackra smyckena
Hållbarhetsfrågan står högt på agendan, hur är det inom er bransch och hur arbetar ni med hållbarhet?Hållbarhetsfrågan är och ska ta stor plats just nu, det behövs en förändring och vi arbetar aktivt med att minska vår klimatpåverkan. Våra smycken tillverkar vi av slitstarkt material som kan bäras år efter år. Vi menar att det som någon köper ska bäras och älskas år efter år. Vi uppmuntrar inte till någon konsumtionshets utan vill att produkten ska väljas med omsorg. Vi ser även ständigt över våra materialval och från AW22 görs våra sjalar till exempel mestadels i naturmaterial för att minska användningen av plast. Vi har även de senaste 2 åren flyttat en del av vår produktion till Europa för att minska på fraktutsläpp. Det mesta vi fraktar från Asien skickar vi med båt.
Vi har inga reor och uppmanar våra återförsäljare till att göra detsamma. För att minska på spill har vi ett zero-waste mål som innebär att vi dels gör om smycken som inte blir sålda i vår RE:used kollektion samt att vi återanvänder det mesta av vårt förpackningsmaterial såsom plast till smycken och sjalar och likaså kartonger och emballage.
Om ni skulle se in i framtiden, hur tror ni utvecklingen ser ut framåt för smyckesbranschen?
Vi ser väldigt ljust på framtiden. Det känns som att vi har hittat vår nisch där vi ser stor potential att växa. Smyckes- och accessoarbranschen känns som en levande bransch och genom tiden har smycken alltid haft en central plats inom mode och varit ett sätt att uttrycka sig själv. Vi ser inga tendenser på att detta skulle ändras.
7EAST på sociala medier
Instagram: @seveneast
Facebook: SEVEN/EAST