Foto: Produktbilder EMSA Showroom / Erika på Days of Trade – Interior & Design, arrangerat av Trade Partners Sweden, i Malmö.
Berätta om EMSA Showroom, hur började allt?
Efter några år som regionschef i större företag och kedjor inom detaljhandeln, med mycket personalansvar och coaching, kände jag att det var dags att bli sin egen.
Jag hade haft butiker tidigare och jag längtade tillbaka till att jobba mer med produkter och vackra saker igen, jag saknade den kreativa biten, med merchandising och bygga upp miljöer. Den får jag nu, både i mitt showroom och i samband med mässor. Att sen mina kunder är driftiga, idérika, inspirerande och härliga egenföretagare är fantastiskt. Mötena med dem ger ny energi och härlig inspiration.
Vilken typ utav produkter säljer du och vilken marknad vänder du dig till?
I EMSA showroom finns en mix av både inredning och kläder, ett blandat sortiment med produkter som jag gillar, som kan passa i flera typer av butiker. Det är två klädkollektioner, M Wiesneck och Sissel Edelbo, bägge har sortiment som även kan passa in i inrednings- eller lifestylebutik. The Organic Company har vacker och funktionell textil för kök och bad i organic cotton, Les Choses Simples har vackra doftljus och tvålar, handgjorda i Provence och Cph bags har coola, praktiska väskor och bag:ar av material av återvunna PET-flaskor. Märkena kompletterar varandra men fungerar också var för sig. En butik med blandat noga utvalt sortiment, kan välja att ta in av alla varumärkena.
Foto: Produktbilder EMSA Showroom
Vad tror du är det viktigaste för att sticka ut på marknaden idag? Och hur har du anpassat dig till det?
Jag tror på ett långvarigt, personligt och genuint samarbete, mellan varumärken, agenter och återförsäljare. Jag vill att kunderna som kommer till showroom, ska känna att de får inspiration, idéer men också igenkänning och trygghet.
Ett par gånger om året blir det uppackning av varumärkena i Göteborg och Skåne, jag deltar också i mindre mässor tillsammans med andra agenter, samt reser med kollektionerna, för de som inte har möjlighet att ses i showroom.
Nu under pandemin har det också blivit mer aktuellt med digitala möten, vilket visar sig också fungera riktigt bra. Ett par av varumärkena har också fina B2B-shopar, när kunden behöver komplettera.
Ser du ett ökat behov från butikerna att kunna erbjuda ett bredare sortiment, som både inkluderar mode och inredning?
Jag vet inte direkt om behovet har ökat, men det är i alla fall så agenturen är uppbyggd. Jag har själv haft butiker tidigare och det är så jag skulle vilja ha det själv om jag startade butik idag. Jag märker att fler och fler butiker idag mixar sortimentet. Många som kommer hit för att titta på ett märke, upptäcker också fler och får nya idéer till sin butik vid ett besök i showroom. Jag har även en hel del andra branscher, som salonger, yogastudios och blomsterbutiker, som köper in delar sortimentet och mixar med sin verksamhet. Så jag tror mycket på att slutkunden i butik idag blir mer trogen och också förväntar sig en upplevelse vid sitt besök.
Foto: Produktbilder EMSA Showroom / Erika på Days of Trade – Interior & Design, arrangerat av Trade Partners Sweden, i Malmö.
Hållbarhetsfrågan står högt på agendan, hur är det inom din bransch och hur arbetar du med hållbarhet?
Ja, det är viktigt. Jag jobbar med flera olika varumärken som alla står för hållbarhet och långsiktighet på ett eller annat sätt. Till exempel The Organic Company, som gör textil för kök och bad, har 100% GOTS certifierad ekologisk bomull i hela sortimentet och där genomsyrar hållbarhetstänket hela märket. Sissel Edelbo, som gör kimonos och klänningar av återvunna indiska saris, står också för hållbarhet, då man återanvänder vackra tyger som redan finns. Allt behöver inte vara nyproducerat. Väskorna från Cph bags är tillverkade av materil från återvunna PET-flaskor.
Genomtänkta kollektioner med bra kvalitet och tidlös design, står också för långsiktighet tycker jag.
Om du skulle se in i framtiden, hur tror du utvecklingen ser ut framåt för inredningsbranschen?
Jag tror ändå någonstans på mötet med kunden, trots alla webbshopar som ökar. Det kommer bli en kombination tror jag. Men kunden kommer mer se över sitt behov och planera sitt butiksbesök, där vill hon sen ha en totalupplevelse, hämta inspiration och få professionell hjälp och gärna få ett personligt bemötande också.
EMSA Showroom på sociala medier
Instagram: @emsashowroom
Facebook: @emsashowroom