Berätta om företaget, hur började allt?
Allt började med en utflykt. Det var sommaren 2003 och jag och min man bestämde oss för att ta en cykeltur på ön Ven utanför Landskrona. Vi hade packat en picknick och tagit med oss en box vitt vin. Det var en varm sommar och efter någon timme av cykling och sightseeing var det äntligen dags för picknick, vi slog oss ner på stranden och började duka upp. Allt var perfekt förutom att vinet nu hade en temperatur på +20 grader och var i stort sett odrickbart, vi gjorde några tafatta försök att kyla det i vattenbrynet men utan lycka då havet hade samma temperatur som luften. Det fick mig att fundera om det fanns någon kylväska för boxvin – och jag ställde även frågan till min man. Väl hemma började jag leta efter en kylväska till boxvin på marknaden och det fanns ingen som jag kunde hitta. Jag bestämde mig där och då för att tillverka en själv. Syskrinet och måttbandet åkte fram, och efter ett antal prototyper hittade jag en lösning jag var nöjd med och det är den vi fortfarande tillverkar idag.
Vilken typ av produkter säljer du och vilken marknad vänder du dig till?
Produkterna som vi har idag håller sig inom kök och till det dukade bordet. Vi försöker tillhandahålla produkter som är unika och ibland lite nischade. Det är där våra kunskaper och erfarenhet från hotell- och restaurangbranschen har hjälpt oss mycket. Vi vänder oss till välsorterade köksbutiker, men även livsstilsbutiker och näthandeln.
Vad identifierar ett bra samarbete mellan leverantör och butik?
Jag anser att ett bra samarbete med en butik bygger på att se varje butik som unik. De har inte samma kunder, sortiment eller geografiska läge. Det bästa är alltid när man kan få ett personligt möte, för att förstå butiken bättre. För oss som leverantör är det viktigt att utbilda butiken på de olika produkterna, för att förenkla deras interaktion med slutkunden. Som leverantör åligger det oss att vara tillgängliga för våra butiker, att ha möjlighet att svara på deras frågor för att göra det lätt för dem att lägga sina ordrar.
Vad är det roligaste med att driva din verksamhet?
Svaret på frågan är nog att det roligaste är att driva vilken verksamhet som helst, blandningen av medgång och motgång. Det handlar om glädjen när en produkt kommer till liv och att kunderna uppskattar den, men också om desperationen när man får hem 2000 kylväskor där någon sytt mönstret upp och ner. Dessa händelser skapar en härlig dynamik som är lite beroendeframkallande, något jag tror jag delar med många som driver en egen verksamhet. Något som har och fortsätter att inspirera mig är att jag har fått träffa så många fantastiska människor under åren. Vi delar erfarenheter, hjälper varandra och ger varandra uppmuntran – vilket gör mitt jobb hur kul som helst!