Trade Partners Sweden logo Trade Partners Sweden logo
  • sv
  • en

Logga in

Logga in för att få tillgång till medlemspriser och andra förmåner!

Glömt ditt lösenord?
  • Rådgivning & Stöd
    • Akut rådgivning
    • Fråga våra experter
    • Avtal
    • Kunskapsbank
  • Medlemskap
    • Medlemsportal
    • Dina medlemsförmåner
    • Om medlemskapet
  • Nyheter
  • Kalender
  • Bli medlem
  • Hitta agent
  • Press
  • Om oss
    • Om Trade Partners Sweden
    • Kontakta oss

Senaste nyheterna

  • 2025-04-24
    Med ETS-kraven runt hörnet är det dags att agera – vi hjälper dig säkra en grönare och mer kostnadseffektiv logistik
    Läs mer
  • 2025-04-09
    Trade Partners Sweden deltog vid ICC Sveriges högnivåseminarium om framtidens handel
    Läs mer
  • 2025-03-03
    Handelspolitiska reflektioner efter supervalåret 2024: Navigera utmaningar under 2025
    Läs mer
  • 2025-02-27
    Nytt samarbete med Nordiska Textilakademin för att stärka branschens kompetens inom hållbarhet
    Läs mer
  • 2025-02-27
    EU:s nya producentansvar för textilier – en viktig milstolpe för branschen
    Läs mer

Månadens medlem: O Agentur

Månadens medlemsföretag är inredningsagenturen O Agentur som ägs och drivs av Marie Oseroff Rosén. Agenturen har funnits i nio år och representerar idag de danska varumärkena Superliving och Ro Collection. I den här intervjun bad vi Marie att berätta om sin agentur och varumärken, fördelarna och utmaningarna med att driva en agentur och avslutningsvis fick vi hennes tre favorit hösttrender för hösten 2019.  

Berätta om O Agentur!
“Jag startade O Agentur för nio år sedan och det var framförallt friheten att kunna styra mina dagar och arbeta för mig själv som lockade. En annan anledning till varför jag startade agenturen var för att min familj och jag vid den här tidpunkten flyttade från innerstan till skärgården. Det innebar att jag behövde ett arbete där jag kunde arbeta hemifrån utan att behöva fundera över lång pendlingsväg till arbete i Stockholm. Innan jag startade agenturen så arbetade jag mycket med produktutveckling, formgivning och retail. Så tack vare många fina kontakter från den sidan av branschen fick jag snabbt kontakt med olika varumärken vars formgivare inte bodde i Sverige, men som ville sälja på svenska marknaden. Jag arbetar med skandinaviska varumärken med ett unikt formspråk och där kvalité alltid är i fokus.”

I din varumärkesportfölj har du två varumärken, Superliving och Ro Collection. Berätta om dem och varför du valde att arbeta med just dem! 
“Storleken på min varumärkesportfölj har ökat och minskat under åren, men den senaste tiden har jag känt att jag vill banta ner mitt utbud ganska rejält så just nu arbetar jag med dessa två. När marknaden är så föränderlig som den är idag känns det viktigt att jobba med märken som man tror på till 100% och som man har en trygg relation till. Så idag arbetar jag med det danska varumärket Superliving som ägs av paret Anette och Jesper. De driver varumärket från Köpenhamn där de har två egna livsstilsbutiker och blandar sina egna inredningsprodukter med kläder och skor. Här i Sverige så säljs deras produkter i inredningsbutiker från norr till söder och även hos flera e-handlare. Deras produkter är producerade i snygg design, god kvalité och säljs till överkomliga priser. Superliving var faktiskt ett av de första varumärken jag representerade så vi har en nära och fin relation efter dessa nio år. Ro Collection har jag arbetat med i ungefär ett år och det är också ett danskt varumärke. Jag såg varumärket för första gången på mässan i Paris och blev helt betagen av deras vackra produkter och storytelling. Ro Collection (s) arbetar med naturliga material såsom glas, trä och keramik, dessutom handgjorda av skickliga hantverkare i Europa. Företaget arbetar småskaligt, hållbart och medvetet vilket jag tycker är tre viktiga ledord för ett framgångsrikt företag 2019. Deras produkter finns bland annat att köpa i Norrgavelbutikerna, hos DIS Inredning och Basement Design.”

 Vad är roligast med att driva en inredningsagentur?
“Det roligaste är mötet med människor! Eldsjälarna som driver, arbetar i butik. Att få inspirera, och inspireras, tillsammans med mina kunder och deras kunder är fantastiskt. Jag ser det inte som att mitt jobb är klart bara för att butiken köper mina produkter, utan nästa steg är ju att tillsammans med butiken inspirera slutkunden att köpa produkten.

Vilka utmaningar kan det vara att driva en inredningsagentur?
“En utmaning som jag och mina kunder arbetar mycket med är att hitta nya och ännu bättre sätt att nå ut med produkterna till slutkonsument. Idag nästan dränks slutkonsumenten i inspiration och trendspaningar, så att gå igenom bruset och få dem att välja just våra produkter är en utmaning. En lösning på utmaningen för oss tror jag kommer vara att inte konkurrera med kedjorna eller budgetvarumärkena som erbjuder produkter som är väldigt säsongsfokuserade, sent designmässigt samt gjorda i material som inte håller mer än en säsong. Utan vi ska fokusera på det som är unikt för oss, vilket är hållbarhet i allt från tidlös design till den högsta kvalitén!” Mer medvetna köp.

 Om du ska ge oss tre tips på inredningstrender inför hösten 2019 vilka skulle det vara?
1. När det kommer till hur vi ska inreda så skulle jag säga ombonat, mysigt och mjukt.
2. Rent färgmässigt så ser vi verkligen mer färger i allt ifrån färgat glas, textiler och möbler. Till våren kommer det bli mer starka färger, men nu i höst så är det framförallt naturinspirerade och matta färger som gäller.
3. Mitt tredje tips är såklart de torkade blommorna och växterna! En hållbar och prisvänlig trend som är lätt att inreda med i de flesta hem. Blommor som är lika fina torkade är t.ex. hortensia, banksia, craspedia och crocosmia. Även gräs, ax och frökapslar såsom vallmo och lotus och gröna växter som eukalyptus funkar bra att torka.”

Avslutningsvis, varför är du medlem i Trade Partners Sweden?,
Få vara en del i ett starkt nätverk med kunnig personal som kan vår bransch, träffa “kollegor” utbyta råd och tips och samverka. Ett tydligt exempel är initiativet Days of Trade. Det startades av nätverksgruppen för inredning och design med agenter, distributörer tillsammans med Trade Partners Sweden. Syftet är att tillsammans skapa ett event där vi gemensamt kan boka möten och bjuda in kunder och butiker att ta del av de varumärken vi representerar på ett personligt sätt och under trevliga former. Initiativets första event gick av stapel den 7-8 maj i Slakthuset, Malmö, och jag längtar redan till nästa event.”

Association of Trade Partners Sweden

  • Augustendalsvägen 7, Nacka strand, Sweden
  • +46 (0)8 411 00 22
  • info@tradepartners.se

Medlemskap

Grundare av

Vi använder tredjepartscookies för vår hemsida i syfte att analysera och förbättra din upplevelse. Genom att använda vår webbplats godkänner du användningen av cookies på det sätt som beskrivits.
Jag förstår!